Ökad folkölssatsning på Oceanbryggeriet

Många sorter och täta bryggningar av folköl på Oceanbryggeriet, enligt Rodrigo Wilner.

Efter en tuff start på året går det bättre nu för Oceanbryggeriet och det kan man bland annat tacka folkölen för.

Året började i moll för Mölndalsbryggeriet Ocean. Pandemins sista veckor var tuffa.

– Jag har aldrig upplevt att det varit så dåligt som det var då. Inga event alls och mer eller mindre inget på restaurangerna. Så nu behöver vi komma ifatt, säger Rodrigo Wilner på Oceanbryggeriet.

Folkölsatsningen är ett sätt även om det inte är en ny företeelse. Ocean har satsat på försäljning av folköl vid bryggeriet länge nu. De svagare ölen står för en rejäl bit av produktionskakan.

– Vi har gjort 50000 liter folköl i år och 250000 liter starköl. Det är alltid en bryggdag i veckan vikt för folköl.

– Så det går bra och vi tycker att det är hemskt roligt. Det går så himla fort, vi gör en öl från scratch till vår butik på tio dagar. Det är skillnad mot hur det är med Systembolaget. Sen smakar ju öl bäst färsk.

En del av produktionen går till livsmedelshandeln, men mycket säljs vid bryggeriet. I dagsläget är det drygt 100 personer som handlar dagar när Ocean har öppet i butiken.

Och nu vill man att den biten ska öka. Öppettiderna dubblades nyligen för att kunna sälja ännu mer folköl. Tre dagar i veckan från morgon till kväll är det öppet numera.

Till skillnad från många andra hanverksbryggerier som ofta gör den starkare folkölen på 3,5 procent, så går Ocean på den svagare varianten. Då kommer man undan alkoholskatten.

– Vi känner att det ska vara ett bra pris och då måste det vara lägre alkoholhalt, säger Rodrigo.

Med ett pris som är nästen hälften av vad som tas ut för starkare folköl är det lätt att förstå att kunderna också köper konceptet med blandlåda.

– Hela idén är att blanda din egen låda med 24 öl, du går runt med en kundvagn och väljer. Sen är det dyrare styckvis.

Rodrigo berättar att de delar upp folkölskunderna i tre grupper på bryggeriet.

– Den största gruppen är pensionärer, som vill ha ett bra pris för ett matöl, sen är det en grupp med mer fart, pappagruppen som har bråttom och har svårt att dricka starkare öl på grund av barn och sen är det ölintresserade och Oceans fans.