Nytt varumärke lockar med många nya öl

Bildspel

Bild 2 av 3

Ett utkast på designen för det nya varumärket.


 

Göteborgs Nya Bryggeri satsar på ett nytt varumärke. Under namnet GBG Brew ska man erbjuda nya öl till barer och restauranger.

Göteborgs Nya Bryggeri har haft en snabb utveckling och det fortsätter att gå bra även under detta året.

– Vi har ökat med 50 procent så här långt i år jämfört med i fjol, säger vd Ola Jonsson.

Det finns med andra ord en hel del att göra i bryggeriet, men trots det satsar man nu också på ett nytt varumärke. Detta efter att bryggaren Linus Pilebrand under hösten och våren gjort provbryggder till mässor där responsen har varit bra och idén att ta det vidare växte fram.
Efter en inventering bland utrustning och grejer som fanns liggande sedan tidigare i bryggeriet så byggdes ett mindre bryggverk ihop. 

– Vi hittade en hel del grejer och vi kände att vi borde göra något med det, säger han.

Till slut fick han i hop till ett helt bryggverk på 250 liter, med två tankar på 500 liter vardera. Det bryggverket ska köras samtidigt som det stora.

– Det får inte stjäla tid från den vanliga produktionen, min tanke är att köra det lilla bryggverket parallellt med det stora. Då kan vi brygga öl till GBG Brew varje gång som vi brygger Göteborgs Nya. Där kör vi tre gånger i veckan i dag, men det kan bli fyra dagar längre fram, säger Pilebrand.

GBG Brew har förstås en nära koppling till Göteborgs Nya Bryggeri, men ska också leva sitt eget liv.

– Vi ska försöka att få det att stå på egna ben, som ett eget litet bryggeri där vi tar fram nya öl som bara säljs på fat, säger Pilebrand.

De första ölen är redan bryggda och premiären blir under Gbg Beer Week. 4 april på Restaurang Blackbird blir det premiär för ett antal öl, bland annat en stout gjord med honung och rökt svart te. Det ölet är också Pilebrands examensarbete för den bryggarutbildning han har gått.

– Det kommer att bli all möjlig öl och nya saker hela tiden för Gbg Brew. Det känns som ett spännande projekt, säger Pilebrand.

Satsningen kommer att utvärderas efter hand. Om ölen säljer bra kan det bli tal om att även brygga större batcher av vissa öl.

– Vi har ju ett större bryggverk som står ganska nära, säger Ola Jonsson och pekar mot den ordinarie utrustningen ett par meter bort.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Nytt varumärke lockar med många nya öl

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer