Nya Victoria hoppas nå 200 000 liter per år

Mattias Björklund är delägare och medarbetare på Nya Victoria. Foto: Privatbild

Med en hyfsad färsk nyemisson i ryggen hoppas nu Bryggeri Nya Victoria i Falköping på att öka volymerna. Idag gör man 17000 liter per år, men målet är 200 000.

Nya Victoria grundades 2015 av ett gäng entusiaster i Falköping. Mattias Björklund kom in senare men i dag är han såväl delägare som deltidsanställd på bryggeriet.

– Det började 2014 och nån i gänget kände Uffe Karlström, som drev bloggen Karlströms Malt. Han hade sagt att han aldrig skulle driva ett bryggeri, men de lyckades övertala honom, berättar Mattias.

2015 registrerades namnet och till att börja med bryggde man hos Åsalids Bryggeri, men ganska snart fick man egna lokaler. 15 delägare var med från början, alla med sin speciella nisch att fylla.

– Alla delägare skulle tillföra någonting. Det var elektriker, grafiker, ekonomiskt kunniga och utöver Uffe så fanns även Hjalmar Björling med som vunnit medaljer i Hembryggnings-SM.

De flesta av de ursprungliga delägarna är kvar än i dag, men nu är de betydligt fler totalt. 2020 gjorde man en nyemission och fick på det viset in en hel del kapital utöver nya medhjälpare och kompetenser. Mattias betonar flera gånger hur mycket delägarna bidrar med.

– När vi installerade nya jästankar nu så hade vi hjälp av delägare som är rörmokare och elektriker. Det kan bli ganska dyrt annars, nämner han som exempel.

När bryggeriet startade var det med en stark engelsk influens, som kom från den lika starkt engelskt influerade Uffe Karlström. Då gjordes en brown ale, en pale ale och en stout. Sen, när Hjalmar Björling kom in tog han med sig tyska influenser. Men i dag nischar Nya Victoria sig inte på det sättet.

– Vi har gått ifrån det och är bredare idag. Sen är vi kanske inte så mycket för humlestinna öl men vi brygger även dem. IPA är ju populärt …

Marknaden är främst den lokala. Bryggeriets öl finns i Falköping och kringliggande orter.

– Visionen var att vara ett Falköpingsbryggeri, men vi ser ju att om vi ska nå 200 000 liter så räcker inte en liten ort som Falköping till. Tidigare aktade vi oss för att göra våra öl beställningsbara i hela landet på Systembolaget, men nu har vi tagit det klivet, säger Mattias.

– Ibland får vi skicka en enstaka låda, ibland en hel pall. Man får ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna – alla leveranser lönar sig inte.

2019 stod det klart att den ursprungliga källarlokalen inte längre räckte till. Men när hyresvärden tillfrågades om fler kvadratmeter så vändes steken och det slutade med att bryggeriet köpte hela fastigheten. Så nu har man dubblat produktionsytan och är dessutom hyresvärd åt den tidigare hyresvärden.

– Vi är fortfarande trångbodda, men nu har vi hela huset att expandera i, säger Mattias.

Med pengar från nyemssionen har man kunnat investera i ny utrustning. Bland annat har det hemgjorda bryggverket på 250 liter bytts ut mot ett begagnat 500-litersbryggverk och en ny maltkross har köpts in.

– Vi kan även betala ut lön till en heltidstjänst sammanlagt. Uffe har 50 procent och jag 20. Resten fördelas på andra delägare. Det käkar på kapitalet, men planen är att vi ska producera 25 000 liter nästa år och nå break-even.