Nya samarbete ska rädda populära ölet

Pabst Blue Ribbon är det populära ölet som nu ser ut att räddas. Foto: Pixabay.

Ölet Pabst Blue Ribbon ser ut att vara räddat. Nu har personerna bakom varumärket nämligen hittat ett nytt bryggeri att samarbeta med, efter att MillerCoors velat avsluta produktionen.

Ölföretaget Pabst Brewing tillhör de större i USA, men har ingen egen produktionsanläggning. Därför blev det stormigt när MillerCoors för ett år sedan meddelade att man hade för avsikt att sluta brygga deras öl. Det gjorde att frågan hamnade i rätten, eftersom Pabst ansåg att man hade rätt att brygga hos MillerCoors fram till år 2030.

Något domslut har ännu inte kommit men nu har Pabst hittat en ny samarbetspartner. Det är City Brewing som ska inleda ett samarbete. Den nya partnern har produktionsanläggningar i Memphis, Tennessee, Latrobe, Pennsylvania, samt La Crosse, Wisconsin.

Fortfarande räknar Pabst med att brygga hos MillerCoors fram till år 2024 och avtalet med City Brewing gäller sedan till år 2040.

Utöver Blue Ribbon har Pabst Brewing även varumärken som Pabst Blue Ribbon, Lone Star, Schlitz och Old Milwaukee. Totalt är man i dagsläget USA:s åttonde största ölföretag.