Nya bryggerier ger Carlsberg inspiration

Bildspel

Bild 1 av 8

Roger Pettersson är en av bryggarna på Carlsberg. Via tio dataskärmar sköter han bryggverket på 60 000 liter.


 

De är stora men påverkas samtidigt av de små. Carlsberg ser den svenska ölutvecklingen med många små bryggerier som nyttig för hela branschen.

På bryggeriet i Falkenberg produceras varje år runt 400 miljoner liter dryck. Drygt 40 procent av det är öl. Nästan lika mycket är läsk och resterande procent består av vatten, cider och alkoläsk.

Men trots storleken har inte den svenska boomen med nya små bryggerier passerat obemärkt hos Carlsbergsledningen. Tvärtom har det både inspirerat och varit nyttigt.

– Vi har påverkats av det och utvecklingen har varit nyttig för hela branschen, säger kommunikatiören Jörgen Welter.

Bryggeriet i Falkenberg har en lång historia. Det grundades under namnet Falken av John Laurentis Skantze 1896 och drevs av samme man fram till 1937. Familjen Skantze hade sedan viktiga positioner i företaget fram till 1970-talet.

1996 köptes företaget av Carlsberg och i början av 2000-talet slogs Falcon och Pripps samman under namnet Carlsberg Sverige i Falkenberg. Ett beslut som innebar en stor utmaning i att bygga en gemensam företagskultur för två huvudkonkurrenter.

– Jag misstänker att det måste ha varit en stor chock i både Bromma och Göteborg att det var bryggeriet i Falkenberg som till slut blev kvar, säger Welter.

Bort med stor stark
I dag är Carlsberg tillsammans med Spendrups marknadsledande på öl i Sverige. Men samtidigt har man respekt för utvecklingen i Sverige och är gärna en del av den.

– När jag började i företaget för drygt sex år sedan diskuterades det hur viktigt det var att få att få bort begreppet stor stark. Vi vill att man ska beställa ett varumärke, sin favoritöl och där har mikrobryggerierna hjälpt till mycket, säger Welter.

Bryggmästare på Carlsberg Sverige är Rhys Powell och han ansvarar för nya recept till företagets olika varumärken. Ansvarig för den dagliga verksamheten är ryssen Sergey Koshelev som tidigare jobbade inom Carlsberg i Ryssland.

– Det är ett mindre bryggeri här men vi gör många olika öl. Jag är imponerad av hur vi klarar av att hantera så många olika öl i bryggeriet, säger Koshelev.

Bryggverket är på 60 000 liter och som mest går det att göra tolv batcher på ett dygn. Bryggarna jobbar fyrskift och bryggeriet är i full gång dygnet runt från söndag kväll till fredag kväll. Roger Pettersson är en av bryggarna. Han har jobbat på företaget i 31 år och sett hur utvecklingen gått framåt.

– I dag sköter vi nästan allt via tio dataskärmar. Vi börjar alltid varje vecka med att brygga ekologisk öl och sedan rullar det på, säger han.

Utvecklingen gör förstås att det behövs färre personer i dag för att brygga öl. Det märks allra mest när det gäller förpackning och lagerhantering. Hela processen från öl i tank till att det står pallar med flaskor eller burkar på lagret är automatiserad.

90 000 burkar
Robotar sköter hela paketeringen och förarlösa truckar sköter om all lagerhantering. 90 000 burkar per timma kan fyllas med öl eller läsk och ställas på rätt lagerhylla och bara tre-fem personer jobbar per skift och tappningslina.

– När vi installerade burklinjen 2012 var det Europas mest moderna tappningsanläggning,
Bryggeriet i Falkenberg är ett av de mindre i Carlsbergsfären. Men det hindrar inte att man är en inspiration för andra större systerbryggerier. Framför allt gäller det den ekologiska satsningen.

– Där har vi i Sverige visat vägen. Det som händer i Sverige håller nu på att inspirera andra marknader inom Carlsberggruppen, säger Welter.

Besöket går mot sitt slut och vi avslutar samtalet där vi började. Om utvecklingen inom svensk öl och om hur det finns plats för alla enligt Welter.

– Det är häftigt att en del öl får lov att kosta mer. Och det är positivt att vi har börjat att prata om ölupplevelser.