Nu satsar öljätten stenhårt på vin

AB InBev satsar nu mer på vin. Foto: AB InBev.

AB InBev är mest känt för att vara världens största ölföretag. Men nu storsatsar man även på vin på idrottsarenor.

AB InBev är ett av de stora ölföretag som kämpat med att få till en lönsam verksamhet det senaste året, då ölförsäljningen gått ned och framför allt unga människor väljer andra drycker.

Den nya satsningen handlar nu i stället om vin, när man blir officiell vinsponsor för amerikanska fotbollens liga NFL.

Det är med varumärket BABE som man vill locka de sportintresserade in i ölvärlden. Öljättens utvecklingsbolag ZX Ventures köpte en mindre del i vinföretaget för ett par år sedan, och därefter har huvudbolaget tagit över helt.

– Vin har inte varit det typiska förstavalet för folk som går på idrottsmatcher, men BABE ska ändra på det, säger David Oliver Cohen, som är en av grundarna av vinföretaget.

Nu återstår att se hur vin säljer på arenorna och hur stor AB InBevs satsning på den drycken blir i framtiden.