Mer craft beer och kyckling i USA

De säljer mest öl av alla i hela USA. Nu ska Buffalo Wild Wings fokusera ännu mer på craft beer.

Det var många som blev förvånade när det stod klart att Buffalo Wild Wings var en av huvudsponsorerna till Great American Beer Festival i förra månaden. Men mat- och barkedjans satsning på craft beer verkar seriös och ska fortsätta. Målet är att göra samma sak, med bland annat gratis kycklingvingar, under nästa års festival och vid flera av events som arrangeras av Brewers Association.

Men det är inte bara där som samarbetet ska ske. Nu vill Buffalo Wild Wings satsa betydligt mer på craft beer på sina över 1200 restauranger runt om i USA.

– Vi inser att vägen till framgång för oss är att vara en lokal sportbar och för att vara det behöver du samarbeta med lokala bryggerier. Vi vill att folk ska veta att vi är öppna för att göra sådana affärer. I dag finns det inte tillräckligt med ställen där små bryggerier kan sälja sin öl, säger Jason Murphy till sajten Brewbound.

Han säger att matkedjan redan i dag har en tredjedel av sin ölförsäljning inom craft beer. Dessutom görs många av inköpen nationellt och det vill man ändra så att varje delstat köper in öl från sina bryggerier.

Buffalo Wild Wings är enligt uppgift det restaurangföretag i USA som säljer mest öl under ett år. 30 kranar finns det på restaurangerna och ett av målen i närtid är att få in öl från så många vinnare i GABF:s öltävling som möjligt.

Onekligen en kul satsning som ger möjligheter för amerikansk craft beer.