Martin vill att bryggerierna tar ut svängarna mer

2016 öppnade Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner Bottleshop på Söder i Stockholm. 2020 flyttade man till den nuvarande lokalen. Foto: Peter Lindh

Folk vill ha mer alkoholsvag öl. Den slutsatsen drar Martin Jämtlid på folkölsbutiken Bottleshop i Stockholm. Men han säger samtidigt att många av de små svenska bryggerierna verkat tappa lite av sitt nyvunna folkölsengagemang.

Bottleshop var Sveriges första folkölsbutik när den öppnades i Stockholm 2016. Det är på dagen sex år sen idag och när andra försvinner finns Bottleshop kvar.

2020 flyttade Bottleshop in i nya lokaler på Söder i Stockholm. Då tillkom inte bara knäckebrödspizzor utan även en tvätteria.

– Vi flyttade hit mitt i pandemin, så det kändes lite vingligt, med restriktioner och folk som var rädda för att trängas. Men vi är nöjda och har delvis hittat nya kunder, säger Martin Jämtlid.

– Det är mycket ölturister och backpackers från hela världen här och de hittar hit, vilket är jätteroligt. Att starta tvätterian var en var en gest till dem. De har inte alltid möjlighet att tvätta och här är det en gratistjänst om de äter eller dricker något.

Martin har två kranar med öl från Mora Bryggeri när Beernews kommer på besök: ”Det är ett traditionsrikt bryggeri som gör jäkligt bra lager och pilsner, vi tycker att de är värda att satsa på. De har lite äldre smaker som jag tycker häftigt.” Foto: Peter Lindh

Att ha en folkölsbutik har ändå blivit lättare med tiden. Och pandemin har faktiskt hjälpt till lite där.

– Folkölsmarknaden har förändrats, alla bryggerier gjorde minst en folköl och då blev det också ett stort utbud. Det blev lite folkölsoverload på något sätt och det märktes när pandemin passerat. Det är många som släpper folkölen och satsar mer på starköl.

Han skulle gärna se att fler bryggerier tog ut svängarna med folköl istället.

– Det finns många ölstilar som passar perfekt till det och det ser man mycket utomlands, mild, table beer, berliner weisse … Här är 3,5 procent ett stigma.

Samtidigt upplever han att det är många som vill ha folköl.

– Det är en trend att folk inte vill ha så alkoholstarka öl. Sen är det många som startar sin kväll i vår bar, som inte vill ha öl på sju eller åtta procent att börja med.

Martin Jämtlid framför välfyllda ölkylar på Bottleshop. Foto: Peter Lindh

En annan trend är att många söker sig mot ännu mindre alkohol.

– Det är många som väljer bort alkohol, men ändå vill ha något gott. Det alkoholfria utbudet har växt jättemycket och kvaliteten har blivit mycket bättre.

Martin äger importören Original Brands STHLM tillsammans med kompanjonen Fredrik Glejpner, och det är Original Brands som äger Bottleshop. Martin är glad att de gjorde satsningen på folköl.

– Vi under åren har lärt känna hela Ölsverige och det är roligt att se kreativiteten därute.