”Majsreklamen” får rättsligt efterspel

Reklamen som gick ut på att konkurrenterna använder majs i sina öl ska nu granskas av en domstol. Foto: AB InBev.

”Majsreklamen” fick en hel del uppmärksamhet runt om i världen. Men nu stäms AB InBev för just den reklamfilmen.

Det är MillerCoors, ett av företagen som nämndes i reklamen, som stämmer AB InBev. De förstnämnda menar att det är felaktiga uppgifter som kommer fram i annonsen. Man hävdar att det inte används den typ av majssirap som nämns i annonsen.
– AB InBev, som tillverkar och säljer Bud Light, har offentligt förklarat att dom presenterade en falsk och missvisande annonskampanj mot Miller Coors och Coors Light för att missleda konsumenterna, skriver man bland annat i sin stämningsansökan.
Den aktuella annonsen hade premiär under Super Bowl i USA och drev med konkurrerande bryggerier för att de använder majs i sin öl. Annonsen kostade runt 120 miljoner kronor att visa och runt 100 miljoner personer såg den.
AB InBev är inte speciellt oroligt över stämningen.

– Stämningen är utan grund och kommer inte att stoppa Bud Light från att ge kunderna den transparens de vill ha, kommenterar Gemma Hart på AB InBev till sajten Drinks Business.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln ”Majsreklamen” får rättsligt efterspel

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer