Lise gör provningar som ska bli onödiga

Provningar för bara tjejer ska bidra till ett större ölintresse. Men Lise Ljungman hoppas att provningarna ska bli onödiga så snabbt som möjligt.

I morgon är det premiär för ölprovningar med enbart tjejer som deltagare på Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm. Lise Ljungman jobbar heltid med provningar på bryggeriet och konstaterar att det behövs kvällar för bara tjejer.

– Egentligen är jag emot alla sådana uppdelningar, men i det här fallet tror jag det är nödvändigt.

Två provningar med 18 platser på varje är inbokat och det blev snabbt fullbokat på båda provningarna.

En av tankarna med provningen är att tjejerna ska få chansen att ta mer plats under kvällen och komma med frågor och synpunkter. Lise Ljungman hoppas och tror att hon själv kommer att vara precis som vanligt på de här kvällarna

Hennes ölintresse började ungefär när ölboomen tog fart i Sverige.

– Det var då jag och kompisarna började att gå på krogen. Men jag nördade nog ner mig mer än kompisarna och började att läsa på en hel del, berättar hon.

Sedan var det mer eller mindre en slump som gjorde att hon började på Nya Carnegiebryggeriet. En bekant jobbade på bryggeriet och tipsade om att de behöver lite hjälp. Hon började med att göra rundvisningar på bryggeriet och därefter blev det även ölprovningar. I dag jobbar hon heltid med ölprovningar på bryggeriet och märker av en del fördomar som finns när det gäller tjejer och öl.

– Det finns dom som vill tillrättavisa mig under provningarna fast jag vet att jag har rätt. Och när jag häller upp vår röda lingon-wit blir den gärna kallad för tjejöl på grund av färgen. Fast det har blivit mycket bättre.

Hon tror att det är viktigt för branschen att få fler tjejer intresserade för att öl-boomen ska kunna fortsätta. Det görs försök med det på olika håll. Female i Göteborg är ett exempel, och Beernews berättade häromdagen om tjejkvällen på Whippet Lab i Stockholm. Samtidigt finns det dom som tycker att det är fel väg att gå när man separerar tjejer från killar.

– Jag förstår de synpunkterna också. Jag tycker ändå att det är rätt att göra de här uppdelningarna nu. Sedan hoppas jag att vi snabbt kommer till en dag när det inte längre behövs. En del konsumenter skulle kunna lära av de som jobbar i ölbranschen. Där är det alltid välkomnande och jag känner inte att det finns några sådana här problem där, säger Ljunggren.