Internationellt

Krossar miljoner burkar hard seltzers

Boston Beers hard seltzer Truly har inte sålt som förväntat så nu ska miljoner burkar förstöras. Foto: Pressbild

Hard selzers väcker ofta känslor i ölvärlden. Men den här nyheten kanske kan glädja dem som inte uppskattar smaksatt kolsyrat alkoholvatten. Om än inte miljövänner.

Hard seltzer har än så länge inte blivit så stort i Sverige, men i USA har det varit något som många bryggerier har satsat på.

Bland dem finns både jättar som AB Inbev och hantverksbryggerier som Cigar City Brewing.

Boston Beer är ett annat bryggeri som satsat på nischen. Men nu ska man slänga miljontals burkar med hard seltzers. Och orsaken är vikande efterfrågan.

Det handlar om bryggeriets Truly, som inte sålt tillräckligt bra och nu slängs i stället.

– Vi gick ut hårt när vi ökade kapaciteten och lager och ärligt talat så gick vi för långt, säger Jim Koch på Boston Beer till TV-kanalen CNBC.

– Och när tillväxten stannade av hade vi mer av allt det där än vi skulle kunna använda, för att det finns en livslängd på dem. Vi vill att Truly ska smaka fräscht, så vi kommer att krossa miljoner burkar annan de blir dåliga.

På frågan om varför de inte reade ut dem eller försökte stimulera efterfrågan så svarade han att det inte är så Boston Beer arbetar.

– Vår mission är att sälja högkvalitetsprodukter och bygga högkvalitetsvarumärken. Så istället för att riskera att de kommer ut på marknaden, blir dåliga och ger konsumenterna en dålig upplevelse, så har vi tagit det svåra beslutet att göra oss av med dem.