IPA-reklam utmanar lagerölen nationellt

Fem miljoner kronor kostade det att göra reklam för Sculpin i 30 sekunder. Foto: Ballast Point

India pale ale är en populär ölstil i USA. Men inte förrän nu kommer de första reklamfilmerna som täcker hela landet. Givetvis är det de stora företagen som satsar de reklampengarna.

För vänner av craft beer är india pale ale något som hör till vardagen och något man kanske druckit i ett antal år nu. Men för den stora massan av människor är det fortfarande något nytt.

Kanske är det ändå så att IPA:n börjar få ett fäste på ett annat sätt även utanför de engagerade öldrickarnas värld.

I år har det nämligen satsas på IPA-reklam som täckt hela USA för första gången. Först ut var Goose Island med reklam för sin IPA, och nu senast satsade Ballast Point stora pengar på att synas i samband med finalen i den amerikanska baseboll-ligan. Då var det med reklam för deras india pale ale Sculpin. En 15 sekunder lång reklamfilm visades två gånger och det ska ha kostat lite drygt fem miljoner kronor.

– Vi ville dra nytta av uppståndelsen och intresset runt matchen och nå ut till en bredare publik. Vi letar alltid vägar att nå nya kunder med våra historier, sade en talesman för Ballast Point till San Diego Reader.

Satsningarna görs dock inte av några små företag. Goose Island ägs sedan några år tillbaka av AB InBev och Ballast Point köptes upp av Constellation Brands under fjolåret.

Ölreklam som visats över hela USA har förstås funnits i många år, men då har det uteslutande handlar om reklam för lageröl från de allra största ölföretagen.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln IPA-reklam utmanar lagerölen nationellt

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer