Hyllade pumpaölet lanseras som drink

Southern Tiers Pumking kommer nu även i en drinkversion. Foto: Pressbild.

Southern Tiers Pumking är ett av USA:s mest populära säsongsöl. Nu kommer ölet dessutom i en drinkversion.

 

Pumking hade premiär 2007 och blev snabbt en succé för bryggeriet Southern Tier.

Pumpaölen har en stor marknad i USA under hösten och för Southern Tier har ölet blivit viktigt både när det gäller försäljning och när det gäller att få varumärket att synas.

I fjol gjordes det en whisky av det populära pumpaölet. Pumking Whisky fick bra recension och tillverkades av dotterbolaget Southern Tier Distilling.

I år är det dags för ännu en nyhet med koppling till Pumking. King&Cola heter den färdigblandade drink som lanserats i New York-området i fyrpack.

Drinken är på åtta procent och målet är att få öldrickarna att även prova den nya drinken. Givetvis ska smakerna påminna om de som finns i ölet.

Färdigblandade drinkar har snabbt fått en stor kundkrets i USA. De drinkarna är ännu en utmanare till ölen, hard seltzer har ju redan tagit marknadsandelar och där räknar de stora företagen med en tillväxt som är på helt andra nivåer än de för öl.

Bryggeriet Sluthern Tier startades 2002 av trion Phineas DeMink, Sara DeMink och Allen “Skip” Yahn. 2016 började man att även satsa på destillerade drycker.