Nyheter

Hyllade bryggeriet tar sikte mot Sverige

Bildspel

Bild 1 av 3

Britt van Slyck och Kasper Tidemann på Alefarm tar nu sikte på Sverige och Systembolaget.

Ända sedan starten har Alefarm hyllats för sina öl. Nu tar de sikte mot Sverige och de första ölen finns redan på Systembolaget.

 

Bryggeriet startades söder om Köpenhamn 2015, och då var produktionen blygsam.

– Det var väldigt litet, vi bryggde 180 liter som mest och jäste ölen i plasttunnor, säger Kasper Tidemann, som är en av grundarna.

Men snabbt spred sig ryktet om Alefarms spännande öl, framför allt var det humliga ölen som blev omtalade och man bjöds in till en rad olika festivaler.

– Vi hade egentligen inte öl till det, men det var roligt, säger Tidemann.

2017 bestämde man sig för att satsa större och i början av 2018 flyttade man in i nya lokaler i Greve, fortfarande söder om men betydligt närmare Köpenhamn.

Där finns i dag ett bryggverk på 2000 liter och tio olika jästankar. När produktionen ökade kunde man också öka försäljningen.

2018 kom även Britt van Slyck in i företaget och det numera äkta paret började även att jobba tillsammans.

– Jag skulle vara med på ett projekt som blev två projekt och därefter ledde det hela till en anställning. Jag har mest jobbat med sälj men ska jobba med annat nu när vi anställt en person för försäljning. Jag skriver bland annat nyhetsbrev och ska se till att jobba vår webshop snyggare, säger hon.

Just webshopen har varit viktigt det senaste året. När pandemin drog in över Danmark försvann en stor del av försäljningen till barer och restauranger, men det har tagits igen via försäljning online direkt till slutkund.

– Det har varit ett galet år, men vi har sålt varenda öl som vi har bryggt. Vi har sålt mer genom webshopen än vad vi brukade sälja till krogarna. Det är helt fantastiskt och det har räddat oss, säger Tidemann.

– Folk har verkligen ställt upp och köpa våra öl. Vi har take away från vårt tap room även när det nu är stängt och folk gillat att plocka ihop en låda med våra olika öl, säger van Slyck.

I ett samarbete med BeerMe ska man nu också ta sig in ordentligt på den svenska marknaden. Två öl finns sedan 1 mars i Systembolagets lokala sortiment, ett öl till släpps i det tillfälliga sortimentet i slutet av månaden och i april släpps ett fjärde öl. Här handlar det genomgående om humlebomber.

– Vi har exporterat väldigt mycket av vår öl till andra delar av Europa, nu vill vi börja att sälja mer öl i Danmark och Sverige. Vi vill växa på båda de marknaderna, säger van Slyck.

Framåt sommaren ska det även lanseras en syrlig öl på Systembolaget och på sikt är planen också att de svenska öldrickarna ska kunna köpa öl från det fatlagringsprogram som startas på bryggeriet.

Här är planen för de fyra första ölen på Systembolaget.

1 mars, lokala sortimentet:

Alefarm Monolith DIPA

Mornings on Mission Bay IPA

Senare under våren:

Saturated IPA

Motions in Time DIPA

 

Motions in Time är Alefarms högst betygsatta öl på Untappd med ett snitt på 4,16 i skrivande stund.