Brittiska Deya redo för Systembolaget

Bildspel

Bild 2 av 4

Deya har expanderat rejält och räknar med att brygga över en miljon liter under nästa år.

Allt började med att samma öl bryggdes i 18 månader.  Nu är Deya ett etablerat och hyllat bryggeri och svenska säljchefen ser fram emot premiären på Systembolaget.

 

Theo Freyne grundade bryggeriet 2015 och han hade bestämt sig för att sätta fokus på humlig öl. Till att börja med bara ett humligt öl. Under de första 18 månaderna bryggdes nämligen bara ölet Steady Rolling Man, en pale ale på 5,2 procent.

Det jobbet gav förstås en massa kunskap om processen med att skapa bra humliga öl och det har betalat av sig. I dag är Deya ett av Storbritannien mest hyllade bryggerier.

En av nyckelpersoner är svenska Nils Lindborg, som är säljchef.

– Jag studerade i Köpenhamn och gjorde min praktik här. Nu har jag jobbat på bryggeriet i snart tre år, berättar han.

I dag bryggs betydligt fler olika öl vid anläggningen i Cheltenham, mellan Bristol och Birmingham. Nyligen gjordes en expansion och då köptes det bland annat in ett bryggverk på 4000 liter.

– Vi kommer att brygga cirka 700 000 liter i år och det är en fördubbling. Men nästa år dubblar vi nog produktionen igen, säger Lindborg.

Ölet Steady Rolling Man står än i dag för cirka hälften av den totala försäljningen, men när bryggeriet i nästa vecka gör debut på Systembolaget handlar det om ett annat öl. Invoice Me For The Microphone, en india pale ale på 6,5 procent, är det som svenska öldrickare får stifta bekantskap med.

– Det har varit ett viktigt mål för mig som svensk att få in öl på Systembolaget. Vi får tacka Dugges för all hjälp, det hade aldrig blivit av utan dom, säger Lindborg.

Beernews har tidigare berättat om Dugges satsning på att importera öl från brittiska bryggerier med fokus på Systembolaget.

– Vi träffades första gången i fjol. De gör jäkligt god öl och kör sin egen grej. Det har förstås hjälpt till att Nils prioriterar den svenska marknaden och vi hoppas få in fler öl från dom, säger Tomas Halberstad, kommunikationsansvarig på Dugges.

För Deya handlar mycket av verksamheten på att sälja sin öl i sitt eget tap room. Även där har man satsat större med ett nytt taproom, men just nu är den verksamheten ganska liten.

– Vi säljer öl för take away två dagar i veckan, men räknar med att öppna fullt ut efter nyår, säger Lindborg.

I dag är Deya ett snabbt växande företag med cirka 20 anställda och även om fokus ligger på humliga öl så bryggs det även andra stilar.

– Många av oss på bryggeriet gillar lager så det brygger vi, och det händer att vi också brygger stout.

Men det mesta handlar om humliga öl, och kanske blir det fler sådana på Systembolaget i framtiden. Än så länge är Deya kanske inte lika känt som till exempel Cloudwater, Wylam och Northern Monk hos de svenska öldrickarna, men de som provat ölen brukar verkligen gilla det de dricker. Man har tidigare haft enstaka öl hos till exempel Glasbanken, men premiären på Systembolaget blir den första chansen att nå ut brettt till den svenska marknaden.

– Vi hoppas absolut på att fortsätta samarbetet med Dugges och att få in fler öl i Sverige. Systembolaget är ett bra ställe för att sälja öl, det är bara att titta på Stigbergets och den utveckling de har haft, säger Lindborg.