Hej, hallå sommelier Maya Samuelsson…

… som tillsammans med, Joe Fattorini, känd från bland annat The Wine Show, spelat in en serie om svenskt öl, andra drycker och dess producenter. Serien, som heter ”Drinking with Joe & Maya”, har världspremiär på lördag den 1 juni.

Berätta – hur kom ni på den här idén?

 

– Jag har länge haft en dröm om att få göra en serie om svenska drycker och lyfta fram alla fantastiska producenter vi har, men Luckyday Pictures och Joe Fattorini hann före, då de ringde mig förra våren och frågade om jag ville vara en del av den här serien. Självklart sa jag ja, och det har också funnits utrymme för mig att bidra med idéer vilket har varit jätteroligt och utvecklande.

 

Ni djupdyker i öl, mjöd, vin, iscider, bärviner, punsch och gin – hur gjorde ni det urvalet?

 

– Målet har varit att visa på en så stor bredd som möjligt av Sveriges dryckesvärld. Det ska vara intressant både för en svensk och internationell publik så vi har lagt ett stort engagemang på att hitta personerna och karaktärerna bakom dryckerna. Vi har också med en portion svensk dryckeskultur, där vi besökt olika typer av barer och snackat om svensk dryckeshistoria och vårt smått komplicerade monopol.

 

Vad var roligast med att spela in avsnittet om öl? Lärde ni er något?

 

– Det roligaste var just att lära sig så mycket. Det är spännande och befriande med den oändliga fantasi som finns hos bryggarna och som aldrig tycks ta slut. Allt från bryggtekniker, smaksättningar och design… ja allt! Det är uppfriskande när man jämför med vinets mycket reglerade värld.

 

Vilka bryggerier träffade ni?

 

– Poppels, Beerbliotek, O/O Brewing, Dugges, Spike Brewery, Old Island Brewery och så var vi på Ivans Pilsner bar och Brewers Beer Bar.

 

Något ämne som var extra roligt att djupdyka i?

 

– Alla ämnen och besök var underbara på sina sätt, men den del jag lärde mig mest av var de olika ölbesöken. Ett ställe som jag starkt kommer ihåg var besöket på Ivans Pilsnerbar där de i stort sett bara serverar lageröl och fokuserar på olika upphällningstekniker och spelar technomusik. Jag totalt älskar den snäva inriktningen de har valt.

 

Vad är förhoppningen med serien?

 

– Att få fler i Sverige, och utomlands, att upptäcka de svenska dryckesproducenterna och inspirera folk att våga prova och besöka dem. Vi har så mycket gott att dricka här och att många producenter kämpar för att överleva samtidigt som vi fortsätter att dricka mer och mer öl och cider från andra länder. Det går inte ihop. Om vi alla ibland byter ut en vanliga favorit mot ett svenskt alternativ, kan vi göra stor skillnad. Om denna serie kan bidra med det blir jag lycklig.

 

Serien, om består av totalt sex avsnitt om 30 minuter, har producerats av Luckyday Pictures och går att streama gratis på pluto.tv från den 1 juni.