Ständig utveckling i fokus för Maltmagnus

Bildspel

Bild 1 av 6

Magnus och Veronica Lindroos är mycket nöjda med utvecklingen för företaget.

Det började med att Magnus Lindroos ville ha svensk malt till sina hembrygder. Nu har Maltmagnus tio anställda och erbjuder drygt 130 maltsorter till sina kunder.

– Vi har byggt ut hela tiden men det börjar bli trångt igen, säger han.

Företaget startades 2009 och har sin bas utanför Kumla, men levererar malt och andra produkter för både kommersiella bryggare och hembryggare över hela landet.

– Först när jag började att sälja malt ville jag få in pengar som kunde täcka min egen bryggning. Det började i mitt garage, men sedan kom tanken på att jag skulle kunna leva på det.

Maltmagnus har växt hela tiden sedan starten och har varit måna om att utveckla både företaget och antalet produkter.

– Alla intäkter investerar vi i nya produkter. Nu har vi över 130 maltsorter men säljer också humle, jäst, ölkit och bryggverk, säger Veronica Lindroos.

Hon kom in i företaget 2012 och varit med om en stor del av utvecklingen.

– Vi vill verkligen erbjuda en bra service. Vi krossar malten i olika grader efter kundens önskemål och säljer malt och humle i lösvikt från några gram och uppåt

Fokus på kundens bästa har varit centralt i företagets satsningar.

– Allt vägs upp och tas fram här hos oss, kunden ska få varorna så färska som möjligt. Det är ett hantverk vi håller på med.

Mellan 100 och 200 ordrar ramlar in varje vardag och nere på lagret är strukturen viktig för att leveranserna ska vara snabba och effektiva.

– I början hade jag det mesta i huvudet, men nu har vi en struktur för det mesta, säger Magnus Lindroos.

Även om kunderna blivit många fler så är det beställning på nätet som gäller fortfarande. Någon butik finns inte.

– Men kunder som bor nära kan förstås hämta upp sina varor här, säger Veronica Lindroos.

I dag är det alltså sammanlagt tio personer som jobbar hos Maltmagnus, förutom extrapersonal under perioder när trycket är stort.

– Egentligen är hela den mörka perioden av året vår högsäsong. I september var det mycket sol, då tog försäljningen fart lite senare, säger Magnus Lindroos.

Alla anställda på företaget har det gemensamt att de är hembryggare. Det har faktiskt varit mer eller mindre ett krav för att få ett jobb.

– Vi vill ha en passion. Om vår personal brygger själva kan de också lättare se om något blir fel med en order. Det är ett ganska tufft jobb här och vi vill att alla ska kunna göra allt, säger Veronica Lindroos

Ölexplosionen världen över har också gjort att det blivit svårare att få tag på humle.

– Det handlar lite om vilken humle vi pratar om. Det är många som krigar om humlen från USA och Nya Zeeland, men vi kan erbjuda många olika sorter. I dagsläget säljer vi mest av Amarillo, men även Cascade är populär, säger Magnus Lindroos.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Ständig utveckling i fokus för Maltmagnus

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer