Ny förpackningslokal ger ökad produktion

Det blev trångt i bryggeriet och det fanns inte plats för expansion. Då byggde Nya Carnegiebryggeriet en helt ny förpackningsanläggning flera mil bort och det fungerar alldeles utmärkt.

Bryggeriet håller till i Hammarby Sjöstad i gamla lokaler som inte går att bygga om hur som helst. När det sedan ligger bostäder nära är det inte helt enkelt att bygga ut.

Men den annorlunda lösningen med förpackningen i Jordbro, flera mil från bryggeriet, fungerar väldigt bra.

– Vi ville inte flytta helt, men när vi lämnade in bygglov för att växa här fick vi nej. Det har blivit väldigt bra och nu fick vi dessutom en lösning för burk, säger Lise Ljungman på bryggeriet.

Den nya anläggningen i ett industriområde stod klar under hösten 2020. Numera körs alltså ölen, efter att den bryggts och jästs, i tankbil till förpackningen.

Jonas Bjarre är mycket nöjd med lösningen. (Foto: Ronny Karlsson)

Det är ett myller av rör och kopplingar i lokalen, men Jonas Bjarre som är ansvarig för förpackningen har koll på allt.

– Första burken kom ut i februari 2021, och nu görs majoriteten av ölen på burk, säger han.

I den nya anläggningen kan man hantera fat, burk och flaska och det är en hel del öl som passerar anläggningen. I fjol bryggde man 1,7 miljoner liter, men bryggeriet klarar av att producera tre miljoner liter öl per år. Bland annat tack vare att förpackningsanläggningen skapat utrymme för fler jästankar i Hammarby Sjöstad.

– När det gäller burk kan vi hantera 33 centiliter, 44 centiliter plus smala burkar, säger Ljungman.

Tankbilen rullar nästan dagligen med öl och i Jordbro finns även ett rum som är tänkt att användas för vildjäst öl och fatlagring. Möjligheterna har alltså blivit betydligt fler med den nya anläggningen.

– Vi är absolut nöjda med lösningen. Det blir lite uppdelat för personalen men vi försöker verkligen att hitta på saker tillsammans. så att alla får träffas, säger Ljungman.

Numera kan ölen förpackas på både burk och flaska. Foto: Ronny Karlsson

Ett av ölen som man hoppas på att växa med är Neon IPA. Det är en hazy-IPA med en del beska som nu finns i beställningssortimentet. Kanske kan det ölet på sikt ta upp kampen med 100 Watt som är dagens storsäljare.

Det ölet gick över till burk i september i fjol, och ännu fler av bryggeriets öl ska paketeras på samma sätt längre fram.