Eko-öl backar på Bolaget trots EU:s mål

Nyhet

EU vill att ekologiska produkter ska ta större plats i butikshyllorna. Men på Systembolaget pekar nu kurvorna åt fel håll. Både försäljningen och utbudet av ekologiskt öl minskar – men Systembolaget säger att de inte har i uppdrag att driva utvecklingen.

Systembolaget är en av de tyngsta aktörerna inom ekologiska livsmedel och har länge varit en viktig motor inom den svenska ekosektorn. Enligt Ekologiska årsrapporten för 2024 står Systembolaget ensamt för hela 26 procent av landets ekologiska försäljning och över 90 procent av alla ekologiska drycker. 2023 var dryck fortfarande ett av få delsegment som ökade i en i övrigt stagnerad marknad och utgjorde då 14,1 procent av Systembolagets totala sortimentet. 

2024 avstannade den utvecklingen, som istället landade på 13,4 procent vid årets slut – vilket en minskad ekologisk ölförsäljning bidrog till. Totalt såldes drygt 18 miljoner liter ekologiskt öl 2024, vilket är en miljon liter mindre än toppnoteringen året innan. Samtidigt försvann 53 olika eko-öl ur sortimentet.

– Det stämmer att det gick ned lite 2024, men vi bedömer det som naturliga variationer kopplat till artiklar som åker ut och in ur sortimentet. Andelen ekologisk öl ligger relativt stabilt runt sex procent av den totala ölvolymen och har gjort det i många år. Det stora språnget kom för ungefär tio år sedan, då ekologisk öl fortfarande var en marginell företeelse och sedan ökade snabbt från en mycket låg nivå. Jämfört med vin är ekoandelen fortfarande låg inom öl, säger Fredrik Arenander, inköpschef på Systembolaget.

Totalt fanns 259 ekologiska öl i sortimentet 2024, den lägsta siffran på fem år. Volymen av ekologisk öl är istället starkt koncentrerad till tre produkter som står för över hälften av försäljningen: Norrlands Guld Ljus, Carlsberg Hof och Melleruds Paradpilsner.

– Våra lanseringar de senaste åren syftar inte till att öka den totala volymen ekologiskt. De fyra-fem lanseringar per år vi gör i fasta sortimentet handlar mer om att behålla ekologiska alternativ inom olika stilar. Det gäller framför allt lageröl. Inom specialöl är intresset betydligt lägre, säger Fredrik Arenander.

I både Sverige och inom EU lyfts ekologisk produktion fram som en viktig del av framtidens livsmedelssystem. EU vill att en fjärdedel av all jordbruksmark ska vara ekologisk till 2030. Det är en del av den så kallade ”gröna given”, som på sikt ska göra Europa klimatneutralt. Men vid det senaste toppmötet Organic Summit 25 i Köpenhamn konstaterades att målet är långt ifrån nått. Snittet i EU ligger på 12 procent och Sverige når i dag 18 procent. När det gäller själva konsumtionen är målet också 25 procent, men snittet ligger på bara 4 procent.

Fredrik Arenander menar dock att att Systembolaget inte har något uppdrag att driva den utvecklingen, utan att deras ansvar ligger i att erbjuda ekologiskt och att informera om det.

– EU:s mål om ekologisk odling har inte samma status som Parisavtalet. Parisavtalet är ett formellt avtal som länder skrivit under och är styrande för offentlig verksamhet. För företag handlar det främst om att erbjuda ekologiska produkter och informera kunderna, vilket vi gjort länge och kommer fortsätta med. Vi har däremot inga nya målnivåer, avslutar han.

Systembolagen har själva satt upp en rad klimat- och hållbarhetsmål, bland annat har de åtagit sig att följa Parisavtalets ambition om halverade utsläpp till 2030. 

Försäljningen av ekologiskt öl på Systembolaget 2015-2024:
År:              Volym:                 Produkter:

2024           18 064 362,20    259

2023           19 081 638,81     312
2022           17 803 015,07     317
2021           17 591 221,96      305
2020          18 194 620,85     284
2019           16 497 879,53     257
2018           16 497 879,53     267
2017           14 086 088,14     278
2016           13 831 975,80     191
2015             9 576 072,27     238


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.