Dundergin ska ta in Dugges på ny marknad

Bildspel

Bild 2 av 4

Man kan kanske inte kan kalla den för världens starkaste Tropic Thunder, men faktum är att tio procent av Tropic Thunder tillsattes innan destillering.

Dugges ger sig nu in på spritmarknaden med två gin, båda med en touch av bryggeriets öl Tropic Thunder.

Att den smakar lite av Tropic Thunder är egentligen destilleriets fel. Tevsjö destilleri i Järvsö föreslog att de skulle tillsätta öl i mäsken och Dugges hängde på direkt.

– Jag är himla nöjd med det. Det ger ett extremt fruktigt och härligt uttryck, säger Tomas Halberstad som är kommunikatör på Dugges och en av de drivande krafterna tillsammans med Magnus Engström i bryggeriets ginsatsning.

– Det ger idéer för framtiden. Det finns så många bra destillerier i Sverige och då kan vi dra nytta av vår öl för att skapa en egen nisch. Mango mango mango borde vara given i nästa steg. Men vi får se om den här säljer först.

En av svårigheterna för Dugges på den nya marknaden är att de är just ett ölmärke och att det enligt Halberstad finns det få crossovereffekter mellan gin och öl.

– Min hobbyanalys är att färre ölköpare köper gin än gindrickare som köper öl. Samtidigt är det ju inte ett nytt varumärke. Det är Dugges och det finns folk som kommer att köpa det.

Tankarna på att börja med gin har funnits längre än Tomas Halberstad på Dugges. Ägaren Mikael Dugge Engström gillar gin. Vid en dryckesexpo runt 2015 träffade Duggesfolket Jonas Larsson från Tevsjö och de började prata. Men det var först senare, över en gin och tonic i Skottland som allt tog fart.

– Det var en ögonöppnare, det var så sjukt gott – så då tog vi tag i det, säger Tomas Halberstad.

Sen har följt en period där Dugges och Tevsjö labbat med smaksättning för att få till ginet precis som de vill ha det innan de var redo för lansering.

– Det har varit mycket testande och det tog ett tag. Vi kunde inte gin som vi kan öl, så vi fick lära oss på nytt om smaksättning, kryddor och dess egenskaper.

Och nu är det snart dags. Den 1 september landar Dugges Juniper Wave och Juniper Garden på Systembolaget. Totalt 1700 flaskor.

– Det är samma smak på dem, men den ena är brutalt stark. Wave är navy strength och ligger på 57,1 procent, Garden är på 43,7 procent, säger Tomas Halberstad.

– Jag hoppas att folk gillar den. Det har varit ett jäkla projekt, inte bara smaksättning utan nya flaskor, etiketter … Öl är så normalt och strömlinjeformat att göra för oss, det här var nåt helt annat.

I stilen är Dugges gin enbärstung och klassisk.

– Enbär kommer först även om det är andra kryddor med, jag gillar klassisk gin.

I framtiden hoppas Halberstad på att kanske få över lite av tänkandet från ölbranschen. Att jobba med en grundgin som kommer i ständigt nya smaker på samma sätt som många bryggerier hela tiden kommer med nya öl.

– Det vore en kul grej att få in craftbeertänket med nytt hela tiden.

Något eget destilleri i Landvetterlokalerna är däremot inte aktuellt just nu.

– Det är inte omöjligt och jag säger inte nej för all framtid, men vi nu har vi ett bra samarbete med Tevsjö.