De bryggde ett öl som ska ge ett avtryck

Samling hos Hop Notch för att brygga Boot Print. Foto: Magnus Karperyd

På Kvinnodagen igår samlade Jessica Heidrich på Hop Notch som vanligt ett gäng kvinnor för att brygga sin Boot Print-öl.

Det är åttonde året som Jessica Heidrich brygger Boot Print, som baseras på Yakima Chief Hops Pink Boots Blend. Det är en humleblandning som tas fram varje år och en del av intäkterna för den går till Pink Boots stipendiefond.

Fonden delar sen ut stipendium till kvinnor för att de ska kunna fortbilda sig i branschen.

– Idén från början var empowerment through education. Tjejer måste kunna så mycket för att göra sina röster hörda. Med utbildning får man råg i ryggen, så då instiftade man fonden, säger Jessica.

Jessica Heidrich, här till höger. Foto: Magnus Karperyd

Faktum är att Jessica själv var den första personen som fick motta stipendiet.

– Jag fick chansen att läsa tre månader avancerad bryggningsteknik på Siebel Institute i Chicago.

Över 500 bryggerier bryggde Pink Boots-öl i går när det var International Women’s Collaboration Brew Day.

På Hop Notch i Stockholm bryggde Jessica tillsammans med andra kvinnor från bland annat Humlegården, Carlsberg och Mikkeller och ölet ska bli en new england-ipa – för tredje året i rad.

– I år har vi helt andra humlesorter, så den blir definitivt annorlunda. Det är HBC-630, idaho gem, talus, triumph och loral. Tre av dem har jag aldrig använt förut.

Namnet på ölet är Boot Print och det släpps på Systembolaget i det exklusiva sortimentet den 13 maj, men sprids även till krogar runt om i landet på fat.

– De senaste åren har det inte gått att ha någon releasefest, men i år ska vi nog hitta på nåt.

Dags att väga humlen. Foto: Magnus Karperyd