Ny fest i Dalarna för ölälskarna till våren

Jens Christiansson är den som ska rodda den nya dryckesmässan. Foto: Privatbild

Dalarna ska få en ny ölmässa. Inbjudningarna har precis gått ut till utställarna och i slutet av april är det tänkt att den ska genomföras.

Siljan Öl & Dryckesmässa heter arrangemanget och platsen är Rättvik. Jens Christiansson på Rättvik Arena har varit sugen på att skapa en mässa länge.

– Jag har varit anställd på Rättvik Arena sen 2011 och har hållit på med en hel del arrangemang och just den delen med dryck ligger mig varmt om hjärtat, säger han.

Så nu ska det bli en dryckesmässa och förhoppningen är att man ska få ihop 40 utställare.

– Vi skickade ut inbjudningarna i fredags och jag fick ett samtal från en utställare direkt. Om det ska bli bra för både utställare och gäster måste vi ha ett visst antal utställare, men om vi har 15-16 innan den sista januari så tror jag att vi slutar på åtminstone 30 och når vi 40 har vi gjort ett kanonjobb, säger Jens.

– Just den helgen ligger det ingen annan mässa, så jag tror att vi är ganska själva där. Då kan det vara intressant för fler att vara med.

Han säger att det krävs ett visst antal klara bryggerier i januari för att mässan ska bli av. Men en bryggare kan nog Jens redan räkna in. Mattias Eriksson på DalaBryggeri.

– Vi har slagit oss ihop med honom, om inte han hade funnits hade det varit en rejäl uppförsbacke, men med honom och hans kontakter har vi lite att gå på.

Det finns gott om utrymme i Rättvik Arena, så det kan bli hyfsat med folk på mässan.

– Jag skulle gärna se att det blev 4000 besökare över två dagar. Det blir inte världens största mässa, men bra ändå.

Det blir inte bara öl på en mässa med det namnet. Men den öl som är med ska vara småskalig.

– Det blir inte så mycket Spendrups. Vi väljer mindre bryggerier, som det är kul att visa upp.

Siljan Öl & Dryckesmässa ska inte bli en engångsföreteelse, tvärtom.

– Det ska absolut bli en årlig mässa, vi vill skapa ett antal årliga mässor här. Så därför hoppas vi att det den här första ska bli så bra som möjligt för både utställare och besökare.