Christoffer ny ansvarig för nya svenska ölen

Bildspel

Bild 1 av 3

Christoffer Eriksson är ansvarig för alla öl som kommer in i det lokala och småskaliga sortimentet på Systembolaget.

 

840 nya öl släpptes i Systembolagets lokala sortiment under fjolåret. Nu är Christoffer Eriksson ny ansvarig för alla de ölen och han gillar sitt uppdrag.

I takt med att de svenska bryggerierna bli allt fler blir det också ett högre tryck på att komma in på Systembolaget. Framför allt är det mot det lokala småskaliga sortimentet som nya bryggerier siktar.

Ny ansvarig för den delen är Christoffer Eriksson.

– Det här är ett vansinnigt roligt jobb, det känns otroligt inspirerande och det är kul att få jobba med alla de här människorna på bryggerierna, säger han.

Eriksson har tidigare varit biträdande ansvarig för samma sortiment och provat ölen tillsammans med Staffan Adin, som lämnat över stafettpinnen och har ett annat uppdrag inom Systembolaget.

– Det är en förmån att ha varit med Staffan och provat ölen.

Jobbade på Dramaten

Hans karriär började som scenbyggare på bland annat Dramaten i Stockholm, men sedan satte han sig i skolbänken och fick jobb på Systembolaget. I tio år har han haft olika tjänster, men nu är utmaningen att ha koll på alla svenska bryggerier.

– Vi jobbar med 280 olika svenska bryggerier i lokala sortimentet och hade 840 lanseringar under fjolåret. Det blev 60 nya leverantörer bara i fjol och även om några också ramlar ifrån så växer det hela tiden, säger han.

Det finns en fast offert varje månad som är tillgänglig för bryggerierna. När ölen kommer till Christoffer har de redan passerat de första kontrollerna. Då har ölen fått godkänt för etiketter med uppgifter om alkoholhalt, datum och annat.

När det steget är avklarat begär Systembolaget in offertprover och ölen testas.

– Vi testar ölen sensoriskt och kontrollerar kvaliteten. En flaska sparas sedan och jämförs med lanseringsproverna. Det är faktiskt väldigt lätt att komma in i det lokala sortimentet med det första och andra ölet, sedan blir det tuffare om det inte finns efterfrågan., säger Eriksson.

Många klarar tester

Cirka 70 öl provas varje månad och i genomsnitt är det kanske två eller tre som inte klarar smaktestet.

– Det kan hända saker längs vägen och det kan vara så att flaskan vi provar till exempel har oxiderat. Då tar vi en diskussion med bryggeriet. Jag vill påstå att det har blivit väldigt mycket bättre kvalitet på ölen de senaste åren. Det finns öl i världsklass i det lokala sortimentet.

I en del fall kan bedömningen vara att ölet smakar okej, men inte har hamnat rätt när det gäller stil.

– Då tar vi också en diskussion, det brukar kunna lösa sig, säger Eriksson.

De tuffaste samtalen är med de bryggerier som av olika anledningar inte klarar testet och tar sig in på Systembolagets hyllor.

– Jag tycker att jag har en väldigt bra relation med bryggarna, men det är klart att en del blir besvikna om vi kommer med negativa besked. Men oftast finns det en förståelse.

Utvärdering görs

Grundavtalet för ett öl i det lokala sortimentet är på tolv månader, men många har sina öl kortare tid på hyllorna. Många brygger en batch av ett öl och går sedan vidare till att brygga nytt.

– Du kan släppa många öl på ett år, men det finns begränsningar när det gäller hyllplatser. För de som är med ett år gör vi en utvärdering. Då finns möjlighet att komma in på fler butiker om ölet sålt bra.

Just antalet butiker styrs av Eriksson och hans kollegor. Det är en känslig fråga för många bryggare, som vill in i så många butiker som möjligt.

– De får alltid börja med en till tre butiker och du får alltid den butik som ligger närmast först. Men det finns möjlighet att växa.

Gillar det mesta

Ölboomen ser ut att fortsätta i Sverige och det kommer att innebära att fler bryggerier vill in på Systembolaget. Christoffer Eriksson ser egentligen inget problem med det.

– Vi klarar mycket men begränsningar finns på hyllorna, det får inte plats hur mycket öl som helst i en butik.

Med ett heltidsjobb som handlar om öl samlar förstås Christoffer Eriksson på sig en hel del kunskap. Och faktiskt kan han vara sugen på en öl efter jobbet i bland.

– Om jag åker hem kanske det blir en kopp te istället. Men jag gillar all öl, det finns ingen stil jag inte uppskattar. Men jag har en liten fäbless för bitter och mild, avslöjar han.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Christoffer ny ansvarig för nya svenska ölen

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer