Bryggeri tog fram städfri jäsningsmetod

Kieran Blake till höger tillsammans med Paul Frost som även han jobbar på Mälardalen Brewing Company. Foto: Privatbild

Strängnäsbaserade Mälaren Brewing Company har funnits sedan 2016 och redan från början fokuserade man på processen. Båda nuvarande ägarna, Kieran Blake och Tom Casey, kommer från läkemedelsindustrin och Tom är dessutom fermenteringsspecialist.

– Vår idé baserar sig på hur de gör i läkemedelsindustrin och det kallas ”single use technology”. Vi jäser i stora livsmedelscertifierade plastpåsar, säger Kieran.

Det hela sker fortfarande i tankar, men ölet kommer aldrig i kontakt med metallen, vilket inte bara sparar stora pengar i form av vatten, energi och kemikalier vid rengöring utan även minskar investeringskostnaden – tankarna behöver inte vara livsmedelscertifierade.

– Det har varit fantastiskt för oss. Det blir mycket billigare och vi har sparat massor av pengar.

– Vi försökte patentera det, men någon i Tyskland hade redan patenterat något liknande.

Killarna på Mälardalen Brewing Company har byggt sina unika tankar själva. Foto: Privatbild

Men han är inte främmande för att i en framtid kommersialisera lösningen.

– Idén var från början att sälja till andra bryggerier, men vi har inte haft möjlighet. Bryggeriet tar så mycket tid. Men folk får gärna komma och titta på det, säger han.

På senare tid har MBC även börjat fokusera på andra delar av jäsprocessen.

– Vi har börjat kultivera vår egen jäst och använder ingen torrjäst längre. Det kommer ha stor påverkan på våra öl och vi ser redan att vi får bättre betyg på Untappd, berättar Kieran och tillägger att den nya jästen kommer att användas till deras alla öl utom den belgisk tripeln.

Sortimentet är blandat, lager blandas med ale. De brygger vad de gillar själva.

– Jag gillar west coast IPA, så vi har ett par såna och Tom gillar red ale.

Ölen säljs sen på Systembolaget, som varit basen under pandemin, krogar och ett eget taproom.

– Vårt taproom har fungerat bra, men fick stänga det under pandemin. Nu planerar vi att öppna det igen i slutet av augusti med en ny kock. Vi ska satsa på pinchos och hoppas att vi ska kunna ha öppet en dag i veckan i framtiden.

Gästerna kan även gå med i bryggeriets ölklubb, som funnits länge och som mest haft 800 medlemmar.

– Nu är det runt 450, men det ligger stadigt där.

Räknar man samman försäljningen i taproom, till krogar och Systembolaget räknar man med att producera 30 000 liter i år.

– Vi kan producera 50 000 liter och just nu tittar vi på export och det händer kan vi behöva expandera. Med vår jäsmetod kan vi skala upp lätt utan att betala så mycket. En ny tank på 1000 liter kostar 20000 kronor, avslutar Kieran.