Bryggarna: ”Utvecklingen riskerar att gå bakåt”

Nyhet

Anders Wikén på Oppigårds bryggeri, Hampus Olofsson på Remmarlöv gårdsbryggeri och Daniel Granath på Poppels bryggeri.

För att den ekologiska ölutvecklingen ska fortsätta framåt har Systembolaget en central roll och ett stort ansvar. Det menar tre av landets större hantverksbryggerier som vittnar om att det blivit svårare att arbeta ekologiskt.

Sex procent av Systembolagets ölutbud är ekologiskt, det är betydligt mindre än för till exempel vin som ligger runt 25 procent. Ett litet råvaru-utbud av varierande kvalitet och med osäker tillgång, samt till en högre kostnad, beskrivs som några av orsakerna till att det från bryggeriernas håll är svårt att prioritera ekologiskt. 

– Den största utmaningen med att jobba ekologiskt handlar egentligen inte om viljan, utan om tillgång och konsekvens. Vi vill att ett ekologiskt öl ska hålla samma kvalitet, smakprofil och stabilitet som våra övriga produkter och det kräver råvaror med jämn kvalitet och tillräcklig volym. Ekologiska malt- och humlesorter kan variera mycket mellan årgångar och skördar, vilket gör det svårare att hålla en stabil smakprofil över tid, säger Anders Wikén på Oppigårds bryggeri. 

Både Remmarlöv gårdsbryggeri och Poppels bryggeri delar erfarenheten. Poppels, som de senaste åren gått från 100 procent ekologiskt öl, till 30 procent av volymen, hade velat se en större flexibilitet. 

– Tidigare hade vi möjlighet till undantag när det kom till ingredienser som är mindre än fem procent av de totala ingredienserna. Så när vi exempelvis inte fick tag på ekologisk humle av rätt sort och kvalitet kunde vi ersätta den med konventionell. När den möjligheten togs bort blev vi tvungna att gå från 100 procent ekologisk produktion ner till 30 procent, där vi är nu. Om denna möjlighet kunde komma tillbaka skulle vi våga lita på att tillgången på i alla fall humle finns där ifall det krisar. Som det är nu kan vi inte riskera att öka ekoproduktionen, säger Daniel Granath på Poppels bryggeri. 

Många av problemen med ekologiskt öl hade lösts av en större efterfrågan, menar Hampus Olofsson på Remmarlöv gårdsbryggeri.

– Visar konsumenten större intresse blir det grunden för att produktionen, och i sin tur det ekologiska jordbruket, ökar. Då hade utbudet varit större, bättre och tillgängligare. Idag behöver man lägga mycket tid på att leta upp de ofta småskaliga odlarna, och sen etablera en mycket god kontakt. Det är speciellt viktigt med den dialogen när man arbetar med den svenska marknaden som med Systembolaget kan innebära snabba stora förändringar i produktionen – jag tänker då på tillfälliga stora volymer samt dalar och toppar i deras rankingssystem för fast sortiment, säger Hampus Olofsson.

Även Anders Wikén trycker på Systembolagets roll:

– Systembolaget får gärna använda offertförfrågansverktyget mer, och då i synnerhet mot fasta lanseringar och att skruva det mot svenskodlat och-eller ekologiskt från Sverige. Det behövs en större och mer diversifierad svensk odling av ekologiska spannmål och humle. Om fler odlare vågade satsa skulle vi kunna jobba ännu närmare svenska råvaror, vilket är något vi brinner för. Men det här är en utveckling som Systembolaget måste hjälpa till med, annars riskerar utvecklingen att istället att fortsätta bakåt. 

Ytterligare en försvårande faktor är priset. Ju mindre ett bryggeri är, desto dyrare blir det att jobba ekologiskt eftersom den administrativa avgiften är densamma samtidigt som eventuella volymfördelar uteblir. Dessutom är det svårt att ta ut den extra kostnaden mot kund.

–  Tyvärr ser vi inte riktigt en högre betalningsvilja hos kunderna när de väljer eko, säger Daniel Granath och Hampus Olofsson avslutar: 

– En oro är att intresset för ekologisk produktion dalar i kristider. För att öka intresset tror jag på information och tydlighet från olika aktörer – från producenter till media.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.