Bråk om varumärke blir till samarbete

Bråket om etiketten till Toppling Goliaths Psuedo Sue mynnade ut i ett samarbete. Foto: Ronny Karlsson.

Toppling Goliath är ett av USA:s mest uppskattade bryggerier. Nu har man dessutom lyckats att vända ett varumärkesbråk till ett samarbete.

Iowa-baserade Toppling Goliath har bryggt några av de öl som är allra mest hajpade i ölvärlden och ett av de ölen är Pseudo Sue.

Problemet här var att Chicago Field Museum hade varumärkesskyddat just namnet Sue i samband med kopplingar till Tyrannosaurus Rex, då man har ett skelett på just en sådan som är döpt till Sue.

– Inledningsvis var museet väldigt hårda att driva linjen att skydda sitt varumärke, sade Toppling Goliaths advokat Martha Engel till Techdirt.

Men när parterna hade pratat mer med varandra visade det sig att det fanns alternativ till att bara förbjuda.

– Det blev självklart att vi skulle kunna jobba tillsammans, säger Toppling Goliaths delägare Clark Lewey.

Resultatet blir nu att bryggeriet ändrar sina etiketter på ölen Pseudo Sue och King Sue. På de nya etiketterna kommer museet och dinosaurieskeletten att få reklam, och alla är nöjda.

Museet når nya potentiella kunder och bryggeriet kan ha kvar ett par av sina viktigaste ölnamn.

Läs hela artikeln här.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Bråk om varumärke blir till samarbete

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer