Aprilskämt lurade 3500 – och Facebook

Mats Wahlström med snuset som alltså bara var ett aprilskämt. Foto: Poppels

3500 vill ha snuset och Facebook ville stoppa kampanjen. Poppels aprilskämt blev riktigt lyckat även i år.

I fjol handlade aprilskämtet om att man ville anställa en ölprovare och runt 2500 personer visade intresse.

I år handlade det om snus som skulle göras på bryggeriets rester efter bryggningen. Det marknadsfördes snyggt i sociala medier och bland annat skulle det finnas snus med IPA-smak. Det hela gjordes i samarbete med Hans Schnause, men väldigt många insåg inte att det var ett aprilskämt.

– Vi erbjöd gratis provexemplar och satte upp en kampanjsida där man skulle kunna beställa gratis smakprov på snuset. Vi hade 3500 personer som gick in där och anmälde sig, säger Magnus Pettersson på Poppels.

Men det var inte bara privatpersoner som gick på det hela. Nyheten publicerades på åtminstone en nyhetssajt, och även Facebook reagerade.

3500 personer ville prova snuset som inte finns. Foto: Poppels

– De menade att vi gjorde reklam för snus och stoppade vår kampanj när vi ville lyfta fram den som sponsrad. Det blev ju lite roligt i sammanhanget även om det gjorde att vi inte nådde ut till lika många, säger Pettersson.

Något snus blir det alltså inte, lika lite som det blev en ölprovare i fjol.

Men fler aprilskämt kan vi räkna med från bryggeriet.

– Ja, jag tror vi kommer att fortsätta. Jag tror vi behöver kunna skämta lite när det händer så mycket obehagliga saker i världen, menar Pettersson.