Anna drömmer om ett taproom på bryggeriet

Anna Claesson på Fermenterarna. Foto: Peter Lindh

Nu är året snart slut och som vanligt har vi bett ett antal bryggerier svara på en enkät.

I dag är det Anna Claesson på Fermenterarna som besvarar våra frågor.

Vilket svenskt bryggeri har imponerat mest på dig under 2022? Motivera ditt svar.
– Stigbergets fortsätter imponera på mig. Trots att det vuxit så snabbt och mycket bibehålls kvaliteten på bärsen! Och att det verkar(?) som organisationen har mycket struktur, det är sexigt!

Vilken blir den viktigaste politiska frågan för bryggerier under 2023?
– För vår del är och förblir det frågan om fri gårdsförsäljning, utan knasiga regler. Att vi som producent ska kunna sälja ölen direkt till kund.
– Jag hoppas att det tas tag i på allvar och att den drömmen kan bli verklig nån gång under vårt liv!..

Lågkonjunkturen är här och under hösten har en del bryggerier lagt ner sin verksamhet. Förändrar ni något under 2023 på grund av det ekonomiska läget?
– Inte som det ser ut just nu. Vi fortsätter fokusera på hög kvalitet så att de som köper vår öl alltid känner att det är värt pengarna.

Vilket blir det största projektet för ert bryggerier under 2023?
– Jösses, jobbet med bryggeriet har varit ett ända stort galet projekt sen vi startade känns det som. Haha, i år blir det största projektet att ta nån eller några veckors semester! Och typ försöka jobba normala tider! (Har ju en miljon idéer för nya projekt men året 2023 får bli mycket fokus på kraftsamling för att sedan orka dra igång mera grejer…hörde jag taproom..?)

Vilken ölstil vill ni helst brygga mer av under 2023?
– Lager, lager, lager. Schwartzbier, helles, pilsner, märzen. Men någon ska ju vilja köpa det till priset som blir när vi brygger det. Så vi får se!

Kommer ert deltagande på ölfestivaler att förändras under 2023?
– Det blir nog fler festivaler och events kommande år, framförallt utomlands.

Nyfiken på vad de sa förra året? Du hittar alla svar här.  Och årets svar fyller vi på med här.

Är du bryggare och vill vara med i enkäten? Mejla oss.