Brandbilen som släcker törsten

Bildspel

Bild 10 av 11

Tanklocket är en bryggerikoppling.

Det går inte ta fel på att det finns ett stort motorintresse på Höganäs Bryggeri. Man har inte bara en bryggerbil, utan två – plus en mc.

Den som var på ölmässan i Göteborg kunde nog inte undgå att se en stor röd brandbil parkerad där. En Scania LB80 tankbil.
– Räddningstjänsten här i Höganäs hörde av sig och frågade: ”Ska inte ni ha en tankbil?”. ”Klart vi ska ha!” svarade jag, berättar Lukas Östberg, ägare och bryggmästare på Höganäs.
Så blev det. Höganäs blev ägare till en tankbil med bara 4000 mil på mätaren trots att den är från 1973.
– Det brinner väl inte så ofta i Höganäs kommun, och sen är det väl så att tankbilarna inte åker ut så ofta ens när det brinner, säger Lukas.
– Den är i ett fantastiskt skick och servad varje år. Den gick hos räddningskåren fram tills 2016.

Få bilar är så väl lämpade för ett bryggeri som en tankbil. Vilket Höganäs utnyttjat till fullo. Bilen har tio tappkranar, fem i fram och fem på sidan som är kopplade till fem olika tankar. Kapaciteten är svårslagen: 8500 liter.

– I Göteborg hade vi 4000 liter och det var inte många som följde med hem efteråt.
Den lysande röda brandbilen väcker mycket uppmärksamhet.
– Brandmän blir helt galna när de ser den, en brandbil ombyggd till ölbil… Folk gillar lekfullheten, att det är genuint och ingen plast.

Betydligt mindre kapacitet har bryggeriets MC, en Honda CX 500 från 1983.
– Den är totalt ombyggd, vi lät Flying Maggots , som består av ett par killar som bor i närheten, göra om den. Det blev till och med en bok om bygget till slut, berättar Lukas.

– Motorcykeln är upptrimmad och har massor av bryggeridetaljer. Exempelvis är tanklocket en bryggerikoppling, kylrören är rostfria rör med siktglas och glykolen är färgad för att likna öl.

Han skaffade in motorcykeln 2015 och har fått flera anbud på sälja, även om det inte är aktuellt.
– Jag blev bjuden 125000 för den vid ett tillfälle, berättar Lukas.
Sen är det förstås ett nyttofordon också.
– Ja, det finns plats för en keykeg för snabba leveranser.

Sist men inte minst finns också en Cheva pickup från 1948. Importerad från Florida, men innan dess hade den stått i en gammal lada i Oregon.
– Vi tog hem den 2013, samma år som vi startade bryggeriet, säger Lukas.
– Det är grym bil. Vi har klarlackat den för att behålla färgen, den var nog mintgrön från början men det syns inte längre.
Motorn är en V8 smallblock på 350 hästar och bilen är sänkt så att den är väldigt låg.
– Vi har kört lite leveranser med den ibland och haft med den på mässor. Då har vi ställt upp en fatölsanläggning på den. Mycket uppskattat.