Förra året talade Mikkel Bjergsø om att förändra MBCC i grunden. Men när ölfestligheterna ägde rum i helgen var mycket sig likt. En nyhet var dock att Mikkeller bjudit in flera storbryggerier, som bland annat Budvar och Guinness, som gör ölstilar som Mikkel Bjergsø menar att de andra gästbryggerierna inte gör, åtminstone inte lika bra.
– Varför ändra ett vinnande koncept? Vi har försökt, men både besökare och bryggare älskar det som det är, säger Mikkel Bjergsø, vd för Mikkeller, i samband med årets MBBC.
I helgen som gick fick Beernews en pratstund med Mikkeller-grundaren vid den fjortonde upplagan av MBCC – Mikkeller Beer Celebration Copenhagen. Vi slår oss ner för ett samtal strax efter att portarna slagits upp och tusentals törstiga ölfantaster rusat in i Øksnehallen i Kødbyen.
Det var på samma plats och vid samma tidpunkt förra året som Mikkel Bjergsø pratade om att förändra festivalens koncept – eller kanske till och med plats – för att ge evenemanget ny energi. Men även förra årets upplaga summerades som en ”rekordlyckad” festival, och förändringsplanerna lades på is.
– I stället satsar vi nu på ännu mer fest på kvällarna. Nytt för i år är också en tydligare närvaro av större bryggerier, säger Mikkel Bjergsø.
Just storbryggeriernas deltagande har väckt känslor. Inte minst Guinness, med kopplingar till Carlsberg.
– Folk säger att jag har sålt ut mig, men vi har inte förändrats – ingenting har förändrats. Jag vill ge storbryggerier en plats i den här ölvärlden. Vi delar en tradition och jag tycker att mixen är viktig. Jag dricker själv mycket Guinness och i slutändan är det pilsner som exempelvis Budvar, både besökare och bryggare vill dricka – öl som många andra bryggerier här inte gör.
Bland årets höjdpunkter nämner han just Budvar, Guinness och de tyska lagerbryggerierna.
– De tyska bryggerierna har aldrig varit med tidigare. De gör några av världens bästa lageröl och har gjort det i generationer. Det vill jag visa publiken.
Mikkel Bjergsø är både gladare och mer avslappnad än i fjol. Han och Mikkeller har ett bra år bakom sig och mycket roligt framför sig.
– Det har varit många skitår där problemen avlöst varandra. Men nu är vi på en bra plats, och jag har ett fantastiskt team omkring mig som gör att jag har tid att blicka framåt. Saker fungerar även när jag inte är på plats – så har det inte alltid varit.
Det omtalade samarbetet med Carlsberg bidrar också till den känslan menar han, och det faktum att de sköter distributionen i Danmark, gör att Mikkeller kan fokusera på resten av världen.
– Mikkeller är väldigt populärt globalt, varumärket är starkt. Just nu tillbringar jag mycket tid i Asien och framförallt Kina. Vi hoppas kunna starta lokal produktion där, öppna en bar – och lansera en till MBCC, Mikkeller Beer Celebration China. Vi planerar också för en comeback i Japan.
Om allt går enligt plan blir det alltså MBCC i Kina, Japan, Danmark – och en comeback Färöarna både under 2025 och 2026.
– Vårt festivalkoncept fungerar väldigt bra. Bryggarna älskar det, och vi gillar att ta med dem och visa upp platserna där vi är.
Nuförtiden är också inkludering och mångfald en central del av festivalens identitet.
– Det här är lika viktigt nu som då. Det är något vi pratar om och arbetar med hela tiden – vi informerar bryggerier och personal. Ölscenen har också förändrats och jag tycker det märks tydligt bland våra gäster. För fem–sex år sedan var det väldigt mycket skäggiga män – idag finns här män och kvinnor i alla åldrar. Jag tror dels det är resultatet av vårt arbete, men också att festivalen blivit mer av en ölfest än en renodlad ölfestival.
En annan tydlig förändring är det ständigt växande fokuset på alkoholfritt öl, som nu står för hälften av all Mikkeller-försäljning globalt.
– Tänk hur det var förr? Alkoholfritt öl var en katastrof, säger Mikkel – innan han avbryts av en bryggare som ställer ner ett glas framför honom.
Det visar sig vara en lagerölscollab, som han nyligen bryggt på världens nordligaste bryggeri – på Svalbard.
– Ur ett Guinness-glas? Är du galen?, skrattar han, och berättar samtidigt att han inte alls gör lika många collabs längre.
Det senaste året har Mikkeller producerat ungefär 200 öl, varav runt hälften varit helt nya – men bara ett fåtal samarbeten.
– Det är bara några enstaka, och då måste de verkligen tillföra något. Men det finns en collab jag fortfarande drömmer om – med Guinness. Det skulle ha hänt 2020 inför MBCC. Jag hade precis varit i Thailand och eftersom coronan börjat sprida sig släpptes jag inte in på bryggeriet. Festivalen ställdes in, ölet – en stout med kaffe – lades på fat, men klarade inte lagringen. Det serverades aldrig, och jag har inte fått chansen igen, säger han och avslutar:
– Men det är min stora dröm – skriv gärna det.
Se också:
• MBCC 2025 – se höjdpunkterna här
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
