Bryggerier

Värmdö bryggeri storsatsar med musteri

Värmdö Bryggeri har investerat över fem miljoner på ny utrustning i år. Nu hoppas man att detta ska leda fram till en försäljningsökning för bryggeriet.

Värmdö Bryggeri har investerat över fem miljoner på ny utrustning i år. Nu hoppas man att detta ska leda fram till en försäljningsökning för bryggeriet.

Stefan Slätt har drivit Värmdö Bryggeri ensam några år efter att den tidigare delägaren Joakim Tillman köptes ut. Nu har en ny delägare kommit in och det är grannen, ett musteri.

– Vi har varit grannar länge utan att göra något tillsammans, men för två år sen tog de över de aktier som vår fastighetsägare ägde i bryggeriet. Det känns kul, de är inga ölnördrar, de är bra på äpplen och att bränna sprit. Så vi har ju lite grand att lära varandra, säger Stefan Slätt.

– Så nu händer det ganska mycket saker. Vi har investerat i en ny tappningslina för 5,5 miljoner och vi fick den mitt under brinnande pandemi för åtta månaders sen. Det var planerat sedan långt tidigare och vi hade redan betalat handpenningen så vi körde på.

Den nya tapplinan hanterar såväl flaskor som burkar och dessutom har man köpt en pastöriseringstunnel som ger möjlighet till nya produkter och då inte bara öl utan även läsk och annat.

Just för öl har det inte varit ett bra år för Värmdö Bryggeri. Stefan räknar med att man tappat halva omsättningen på öl när krogarna slutat beställa.

– Det har slagit hårt mot ölförsäljningen, men i och med den nya utrustningen så har vi bland annat tillverkat läsk på kontrakt och det har faktiskt gjort att vi gör ett bättre resultat i år än året innan.

Någon satsning på Systembolaget har man inte orkat med. Det har inte funnits tid för det när fokus i stället varit på installera och få igång den nya utrustningen.

– Det hade varit drömmen att kunna satsa mer på Systembolaget men det var inte bekymmersfritt att trimma den nya utrustningen och få den att fungera. Jag är dessutom den enda som kan brygga nu och då försvann möjligheten att utveckla nya produkter.

– Men nu under våren kommer vi att satsa mer på Systembolaget och dagligvaruhandeln. Och i dagligvaruhandeln kan vi dra nytta av att samsälja med musteriet. De är jätteduktiga på den biten och det är nästan hela deras omsättning.

Även om ölproduktionen i år stannar runt 70 000 liter så finns det resurser för att öka rejält.

– Vi skulle med ganska enkla medel kunna komma upp i 300 000 till 400 000 liter per år.

Värmdö Bryggeris satsning handlar inte bara om effektivitet och mängd. Man vill även höja kvaliteten på produkterna. Redan innan den nya tapplinan kom på plats hade man investerat i en separator för att få bort jästrester. Nu har man även en pastöriseringstunnel och bättre mätutrustning.

– Det är stort fokus på kvalitet på ölen nu. Sen är frågan om den satsningen kommer för sent eller om vi kan hämta igen det vi tappat innan där.

Nästa steg är att bli fler på bryggeriet.

– Vi letar efter en bryggare eller två till under våren, sen är det bara att gasa. När man är ensam blir det mindre drömmar och utveckling, vi behöver vara fler för att orka med allt.