Tyskland hoppas på mästerskapseffekt

Den tyska ölindustrin hoppas på massor av törstiga fans och ett rejält uppsving när det är dags för fotbolls-EM på hemmaplan i sommar. Samtidigt varnar det engelska utrikesdepartementet för en annan effekt för de brittiska fotbollsfansen.

Oavsett om det är på barerna, på stadion eller hemma i vardagsrummen, så är kall öl en viktig del av fotbollskulturen över hela Europa. Det kommande Europamästerskapet är förstås inget undantag, därför hoppas de tyska bryggerierna på en lönsam sommar.

 

Det officiella sponsorölet Bitburger kommer att serveras på alla tio mästerskapsarenor och synas i många andra sammanhang, men även andra tyska öltillverkare planerar för högre försäljningssiffror än normalt i sommar. Märken som Krombacher, Veltins och Warsteiner kommer att slåss om uppmärksamheten från de lokala fansen och fotbollsturisterna.

 

– Med tanke på att det finns 40 miljoner fotbollsfans i Tyskland är vi säkra på att EM kommer att ge en skjuts åt vår verksamhet, säger Veltins marknadschef Stefan Wiesmann till lokala medier. Han uppskattar att fotbolls-EM kommer innebära ett ökat intag av öl på cirka 60 till 80 000 hektoliter, vilket skulle innebära extra volymer på nästan en procent för den tyska ölindustrin.

 

Även i Storbritannien räknar man med att EM kommer innebära ett rejält uppsving för öldrickandet. Inför mästerskapet har landets utrikesdepartement skickat ut en varning till brittiska fotbollsfans som reser till Tyskland. I reseråden varnar de för att höga sommartemperaturer i kombination med den tyska ölen kan ställa till besvär.

 

”Ölen kan vara starkare än i Storbritannien så drick med måtta, känn dina gränser och respektera de lokala lagarna. Du riskerar att inte bli insläppt på stadion om du dricker för mycket” uppmanar utrikesdepartementet. Syftet är att minska risken för att de brittiska fansen ska ställa till alltför mycket stök under turneringen.

 

Alkoholhalten i öl i Storbritannien är i genomsnitt 4,4 procent. I Tyskland är motsvarande siffra mellan 4,7 och 5,4 procent, även om det naturligtvis finns betydligt starkare öl än så i vissa kranar och flaskor.

 

VM 2022 i Qatar var en besvikelse för de tyska bryggerierna, därför är förhoppningarna väldigt stora på det annalkande Europamästerskapet. Den inhemska ölkonsumtionen har minskat stadigt under många decennier, bara under förra året gick försäljningen ned med fyra procent till 84 miljoner hektoliter.

 

Den efterlängtade fotbollsturneringen sparkar igång i München den 14 juni och finalen spelas i Berlin en månad senare. Övriga värdstäder är Dortmund, Düsseldorf, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Köln, Leipzig och Stuttgart.

 

Sverige har inte kvalificerat sig till herrarnas fotbolls-EM 2024.