“Sverige är inte redo för en ny alkoholpolitisk fråga”

Sommarintervju

Emmelie Hedenström, Brygglabbet.

Det blir syrligt, fruktigt och humligt när Emmelie Hedenström får bestämma. Tillsammans med sin man driver hon Brygglabbet strax utanför Sundsvall och i dagens sommarintervju berättar hon om gårdsförsäljningsbesvikelsen och varför Systembolaget behöver bli bättre. 

Vilken ölstil hoppas du får en revival under andra halvan av 2025?

– Det vore trevligt att se mer väldoftande, humliga, moderna lageröl. Helt enkelt för att jag inte är så mycket av en klassisk-lager-människa (läs: inte alls). Syrlig öl och fruktöl vill jag också (alltid) slå ett rungande slag för.

Betyder det att vi kommer se Brygglabbet gå i bräschen och hålla i fanan för den moderna lagern nu i höst?

– Det vore ju underbart! Men har ingen riktig känsla för om modern lager är något människorna i vårt avlånga land ropar efter. Vi har redan ett modern lageröl, Kattpils, i vårt sortiment men kanske borde vi släppa en till. Vi har planerat att släppa mycket ny öl framöver så det är inte omöjligt.

Efter gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt, vad tycker du ska bli nästa ”stora” alkoholpolitiska fråga i Sverige?

– Jag tror inte att vi är redo för någon ny stor alkoholpolitisk fråga i Sverige. Först tror jag att vi behöver jobba för att båda dessa ska bli mer gynnsamma, kanske lite som det var tänkt från början. Att Systembolaget passade på att höja sina marginaler från mikrobryggerierna i och med den differentierade alkoholskatten tar bort en stor del av avdraget som var menat för oss producenter.

– För oss är det inte möjligt att ha gårdsförsäljning just nu, och jag vet att det ser likadant ut för många andra bryggerier också. Vi bor i Nedansjö, en liten by utanför Sundsvall. Visst det är fint här, men inget turistmål precis. Såklart hade vi hoppats på att kunna sälja starköl direkt från vår lilla folkölsbutik, och blev golvade när det klubbades på 30 minuter betald visning för att få möjlighet att köpa öl, att det var begränsat till tre liter och att ansökningsavgiften samt den årliga tillsynsavgiften är så hög. Förhoppningsvis kan det ändå kanske leda till något bra längre fram. Att dörren för att monopolet ska upphöra nu står lite på glänt.

Det låter som att du gärna ser ett framtida Sverige utan Systembolaget – så om du kunde påverka hur öl säljs i Sverige, vad skulle du vilja förändra?

– Jag ska ärligt säga att jag inte bestämt mig riktigt i frågan än. Det finns saker med Systembolaget som jag uppskattar och som producent är det mycket som fungerar ganska bra men också annat som fungerar väldigt dåligt. Om det ska vara monopol, om vi ska ha en enda försäljningskanal utöver restauranger, så räcker det inte att det funkar ganska bra utan det måste funka bra hela tiden. Så Systembolaget behöver bli bättre och så tar jag gärna en gårdsförsäljning med lägre avgifter och mindre krav till att börja med.

Hur ser ni på användningen av svenska och lokala råvaror i er verksamhet?

– Vi skulle gärna använda mer svenska och lokala råvaror. Tyvärr är det oftast priserna som sätter stopp för det. I de flesta av våra öl använder vi nu svensk jäst, och Axels föräldrar har en humelgård som stått sedan 1700-talet, och vi brukar försöka göra ett öl på den humlen varje år. När vi gör cider, gör vi också den på våra egna, samt hans föräldrars äpplen.

Vilket lokalt ölställe går du helst till?

– Då drar jag till Pipeline! Sveriges äldsta rockklubb som har alkoholtillstånd sedan några år tillbaka. Här hittar ni flest lokala hantverksöl i den här staden och stämningen är alltid trevlig.

Vilken kändis hade du helst velat skulle promota ett av era öl?

– Då blir det någon från humorgruppen Klungan! eller allihopa. Då får de gärna marknadsföra vilket öl som helst men tror att de skulle kunna göra något riktigt bra med ”Här kommer efterrätten”. En pastry stout med smak av banan och choklad. På etiketten står en servitör redo att servera ölet, fint klädd och allt – dock utan byxor.

• Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.