Svenskarna hamstrade inte inför prishöjningar

I morgon höjer Systembolaget priserna på många produkter i fasta sortimentet – men någon hamstring har det inte blivit.

Systembolaget höjer priserna i fasta sortimentet två gånger om året, i mars höjdes priserna med 1,4 procent och nu 1 september har man aviserat en höjning på 1,9 procent.

Det låter inte som en så stor höjning, men vissa produkter kan höjas betydligt mer än andra och det har funnits en oro för hamstring.

Spendrups har till exempel aviserat en större höjning.

– Räkna med att en burk öl blir en krona dyrare, sa Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman till TT i början av augusti.

Systembolaget säger att de inte vill bidra till hamstring av varor som eventuellt kommer att bli dyrare och har därför inte uttalat sig om hur stora höjningarna blir på olika typer av dryck.

Taktiken verkar ha fungerat för nu säger man att någon hamstring blev det inte.

– Nej, vi ser inget sådant alls. Den senaste veckans försäljning följer samma mönster som hela månaden, säger Charlotte Näsström Morén, pressekreterare på Systembolaget.

Generellt brukar det inte bli så mycket hamstring inför prishöjningar, säger hon.

– Nej, vi har ju haft mycket måttliga ökningar de senaste tio åren, så det har aldrig funnits anledning att bunkra.