Bryggerier ska sälja ekologiskt i Tyskland

Bosse Bergenståhl på Lundabryggeriet.

I januari åker åtta svenska bryggerier ner till Grüne Woche i Berlin. Med sig har de Sveriges Oberoende Bryggeriers container med tappkranar och en massa ekologisk öl.

Det är inte första gången som bryggerier från Sveriges Oberoende Småbryggerier står i Jordbruksverkets Sverigemonter på den stora mat- och jordbruksmässan. Tidigare har man varit med 2018-2020, med ett avbrott i år på grund av pandemin.

De svenska bryggerier som åker i år är Lundabryggeriet, Nääs Gårdsbryggeri, Göteborgs Nya, Qvänum Mat & Malt, Smögenbryggarn, Wetterstadens Bryggeri och Råå Bryggeri. Och den som håller i det är Bosse Bergenståhl på Lundabryggeriet, som varit med både 2019 och 2020.

– Det är väldigt roligt att möta en tysk publik. Det är så många som är positiva och intresserade av svensk öl. Jag tror att det finns en stor potentiell marknad där, speciellt om man rör sig i de norra och baltiska delen av Tyskland. Men de är även väldigt nyfikna i Berlin.

Lundabryggeriet har ingen export till Tyskland i dag, men hoppet finns och i år kommer Jordbruksverket hjälpa till med exportcoachning, något som enligt Bosse Bergenståhl inte gjorts målmedvetet tidigare.

Årets mässa har fokus på ekologiska produkter och det är ännu en faktor han tror spelar svenska bryggerier i händerna.

– Det är en oerhörd stor marknad med ett stort intresse för skandinaviska och ekologiska produkter, samtidigt som det är brist på ekologiska produkter. Så med ekologisk öl har vi större chans att komma in på den tyska marknaden.

Sju av de åtta bryggerierna är ekologiskt certifierade, medan det åttonde, Smögenbryggarna, har med sig öl med udda ingredienser som tång och musselskal i stället.

Bryggerierna delar upp mässans tio dagar i två, så att fyra bryggerier står de första fem dagarna och de andra fyra de följande dagarna. Då blir det tre eller fyra kranar per bryggeri i containern. Men det är knappast alla besökare som kommer att möta dem.

– Det är en så stor mässa, förra gången var det 450000 besökare, en jävla massa människor. Det var nog inte ens en procent som drack öl i den svenska montern, men den intresserade allmänheten gjorde det.