Subbes lager blev en lysande succé

Satsningen på en lager har slagit väl ut och blivit den öl som tar mest plats i tankarna hos Martin Sunesson på Subbe Bryggeri. Foto: Peter Lindh

En lager som bara finns på ett gäng krogar i Varberg har på kort tid blivit Subbe Bryggeris storsäljare.

Den går inte att köpa utanför Varberg och finns inte på Systembolaget, ändå har den fått snabbt fått stor betydelse för Subbe Bryggeri.

– Den är vår största volymprodukt i år fast de andra ölen har haft fem månader mer på sig. Vi hade kunnat producera dubbelt så mycket av den om vi bara hade haft kapaciteten, säger Martin Sunesson glatt.

Det hade han kanske inte kunnat gissa när en krögare tog kontakt med honom för att han ville en öl som han kunde sälja i stället för Eriksberg.

Resultatet är Warberger, av typen Dortmunder och på 50-centilitersflaska. Precis som den öl från Carlsberg som den skulle skuffa undan från krogarna i Varberg.

– Vi bor i en stad med många kunder på sommaren och vi kom med en produkt som alla tyckte var bra, i en ölstil som alla kan relatera till, förklarar Martin.

Martin Sunesson på Subbe Bryggeri tillsammans med, Björn Andersson, en av de frivilliga som hjälper till med folkölsförsäljningen. Folköl har varit viktig för Subbe under pandemin. Foto: Peter Lindh

Men det är inte bara den som gått bra i sommar. Martin berättar att de flesta ölen rullar på bra.

– Surölen har gått vansinnigt bra, men allt säljer, humligt, lager och även vår imperial stout säljer bättre än vi hade räknat med.

Han låter glad när han berättar om sommaren, men det har inte alltid varit lika bra. Pandemin bråkade rejält med intäkterna när löpsedlarna började skrämma bort folk från krogen.

– Det var rätt rötet då. Vi hade många event inbokade och 300 gäster bokade. Allt blev avbokat. Sen stannade i princip allt vi hade på krogen.

Lösningen blev den samma som hos många andra bryggerier: folköl.

– Vi hade tänkt göra en folkölssatsning längre fram när vi byggt ut tankuppsättningen, så vi tidigarelade den och öppnade butiken på bryggeriet.

Sen kom sommaren och då släppte det även på krogsidan.

– Även Systembolaget flöt på, även om det inte är nåt vi satsar på.

När sen höst och vinter åter förde med sig snabbt sjunkande försäljning så klarade sig ändå Subbe Bryggeri igenom det också.

– Hösten var tuff och vi hade inga julöl, men vi hade verktygen från våren och körde stenhårt, säger Martin.

Och sen beskeden kom om lättade restriktioner från den 1 juni har det bara rullat på.

– Då släppte alla dammluckor och det var bara att hålla i sig. Vi har haft en jättebra sommar och det vi bara säljer på krogen har gått djävulskt bra. Förra veckan nådde vi vår årsproduktion från 2020.

I dag den 4 augusti är det tre år sen han bestämde sig för att starta bryggeriet. Innan dess jobbade han på Dugges i Göteborg.

– Det var stenkorkat, men väldigt kul, om jag skulle göra om allt skulle jag inte hoppa rätt in i detta. Men jag är jävligt otålig och jag får lära mig av det. Det är bara jag som får betala priset, säger han.