Stigbergets prischock – slåss med jättarna

Designen på ÖL tillsammans med namnet ska ge en bild av enkelhet och kan kanske påminna om en annan varumärkesdesign från en annan tid ...

Efter Morgondagens lågprisspektakel med ölet Iskall kommer nu Stigbergets Bryggeri med nästa prischock.

Men det handlar inte om de 4,90 som Iskall kostade, samtidigt är de 12,90 som ÖL kostar är en bra bit från Stigbergets pilsner på 25,90, som tidigare var bryggeriets billigaste öl. ÖL konkurrerar nu med öl från jättar som Spendrups och Carlsberg. Ändå är det inte en förlustaffär enligt Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri.

– Den kan inte bära alla fasta kostnader, men den betalar för alla råvaror och hantering, berättar han.

– Pilsnern alltid varit vår billigaste starköl, men den har aldrig varit i närheten av att vara så billig på småförpackningar. Det har aldrig varit möjligt tidigare eftersom vi var tvungna att ha rätt marginaler på alla produkter.

Första batchen släpptes i tio systembolagsbutiker i Göteborg förra veckan och i onsdags var den slutsåld i fyra av dem.

– Den har sålt otroligt bra första veckan, så nu är det slut här hos oss också, men det kommer en ny batch den här veckan, säger Hultkrantz .

ÖL är alltså inte en engångsföreteelse som Iskall. Den ska produceras kontinuerligt.

– Vi har ledig produktionskapacitet nu under en tid och den använder vi till det här. Så den är här för att stanna överskådlig framtid om folk vill ha den, säger Hultkrantz.

Men vad är då som motiverar Stigbergets att göra en öl som görs i princip till självkostnadspris?

– För att billigt är gott! svarar Nils Hultkrantz spontant, men fortsätter sen:

– Det finns många svar. Framför allt för att det är roligt, det är det bästa svaret. Om man tittar på ölutbudet de senaste tio åren så har hantverksbryggerierna på sätt och vis kommit in och utmanat marknaden och tagit andelar. Men det är små andelar, det är de stora bryggerierna som har tjänat mest på det här genom att rida på vågen och sälja sjukt stora volymer ”craftöl”. Nu har vi kommit så långt att vi nu har kapacitet att komma in på deras planhalva och ställa till bråk, även om det är ett väldigt litet bråk. Nu kostar vår öl lika lite som deras, vi får se vad som händer då.

Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri.

Att möta nya kunder är ett annat motiv som Nils Hultkrantz tar upp.

– Det är alltid gött att Stigbergets inte bara flyger iväg på ölnördsmoln och är en marginell företeelse för folk i stort. Jag vill ha folklighet och att folk som inte tycker att en öl är värd 50 spänn också kan köpa.

Han tillägger att Stigbergets Bryggeri aldrig skulle kunna producera ÖL i några större mängder.

– Det här är bara möjligt för att vi har andra öl som är rimligt prissatta, det är ju inte den här. Vi kan inte brygga hur mycket som helst, men det är inget jippo som Iskall.

ÖL är av typen internationell lager, liksom många andra öl i lågprissegmentet. Men enligt Hultkrantz har man inte sparat på krutet för att göra den så billig som möjligt.

– Vi har försökt att göra en riktigt god lager, väldigt lätt i kroppen, kanske lite högre beska än Norrlands Guld. Jag tycker att den är svingod, helt klart en törstsläckare i sommar.