Spendrups köper upp sin granne

Spendrups köper varumärket Skogsglögg tillsammans med en produktionsanläggning. Köpet innebär att Spendrups breddar sin närvaro på vinmarknaden.

Spendrups köper varumärket Skogsglögg tillsammans med en produktionsanläggning. Köpet innebär att Spendrups breddar sin närvaro på vinmarknaden.

Det är Grythyttan Vin AB som säljer varumärket Skogsglögg, som är fjärde största glöggen på Systembolaget. I köpet ingår även en produktionsanläggning, som ligger granne med Spendrups befintliga vattenanläggning i Hällefors.

– Det här känns som ett mycket roligt förvärv eftersom det både ger oss ny produktions-förmåga och befäster vår position och närvaro i Hällefors. Även om det är en relativt liten verksamhet med Spendrupsmått mätt så kommer det att ge oss en utvecklingspotential på flera sätt genom bland annat tillgång till Spendrups kompetens inom varumärkesutveckling och vår infrastruktur, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups Bryggeri.

Det är Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits som står bakom köpet, där har man länge letat efter möjligheten att komma in i glöggvärlden, något man alltså lyckats med nu när man köper Skogsöl från Grythyttan Vin AB.

– Vi är glada och stolta över att det blev våra goda grannar som blev ny ägare till Skogsglögg och att produkten stannar kvar i bygden. Spendrups har styrkan och långsiktighet som kommer att betyda mycket för Skogsglöggs framtid, säger Per Fritzell, vd Grythyttan Vin.