Skånska bryggeriet ska köra ölfestivalen

Tim Persson hoppas att Klackabackens ölfest ska gå att genomföra i år. Foto: Ronny Karlsson

Nu är det så klart det kan bli att Klackabacken kör sin Beer Fest i sommar.

Förra året fick Klackabacken Beer Fest ställa in, en tråkig upprepning av 2019 och så klart orsakat av pandemin. Ändå är Tim Persson på Klackabacken optimistisk inför 2022 och häromdagen gick man ut med nyheten att det blir en festival den 20 augusti.

– Nu känner vi att vi inte kan vänta längre och i värsta fall får vi bara ställa in, men folk ska veta att vi i alla fall har ambitionen att genomföra den, säger han.

Klackabackens ölfest har inga ambitioner om att bli störst, utan satsar på att få in 15-20 bryggerier med bredd.

– Det har gått inflation i festivaler som vill få in så många bryggerier som möjligt och sen står man där och säljer 200 glas. Det blir ganska många timmar för så lite.

– Vi vill att alla bryggerier ska få göra en juste affär och jag som festivalbesökare är inte så superintresserad av 100 eller 200 bryggerier, man hinner inte smaka öl från alla i alla fall och lyckas man ändå med det så blir det ingen trevlig upplevelse.

Så istället väljer Klackabacken några utvalda bryggerier och då inte 20 som kommer med bara hazy IPA.

– Det ska vara allt från klassiskt till modernt, syrligt och kul. Vår målgrupp lockas mer av det.

Arbetet med att få dit bryggerier har precis börjat, så Tim uppmanar dem att höra av sig.

– Vi tar gärna in bryggerier från hela landet, så länge de serverar något med bredd, säger han.

Nytt för i år är att platsen inte blir den samma. I stället för att hålla till bakom bryggeriet blir det nu framför, men i övrigt kommer mycket att vara som tidigare.

– Det är samma upplägg: bra mat från lokala food trucks, juste öl och lokal livemusik.

Festivalen har en session och till den räknar man med att ta in max 1500-1600 personer.

– Vi har hittat en nivå som är ganska lagom, där det blir okej för både utställarna och besökarna. Vi hade över 2000 2018 och då blev det lite väl hektiskt.

– Vi gör inte det här för att tjäna pengar, utan mer som en marknadsföringsgrej.

Och vädret blir bra den 20 augusti. Det har Tim redan beställt, säger han. Och eftersom det är en utomhusfestival så vore ju lite solsken inte helt fel.