Rocky Point växer med hjälp av bygden

Nyhet

Niklas Delersjö, en av grundarna av bryggeriet.

Ett år efter nyemissionen har Rocky Point Brewery i Åsa växlat upp både produktionen och sin sommarverksamhet – nu är siktet inställt på att växa utanför Halland.

När Rocky Point Brewery öppnade för investeringar sommaren 2024 blev intresset större än någon av grundarna hade vågat hoppas på. Emissionen stängde på 2,6 miljoner kronor och lockade runt 200 nya delägare, främst lokala ölentusiaster och sommargäster.

– Det var ett otroligt gensvar. Många ville vara med och stötta något lokalt, säger Niklas Delersjö på Rocky Point Brewery.

Med det nya finansiella tillskottet i ryggen har bryggeriet under året genomfört flera stora investeringar. Bland annat har man köpt ett nytt tusenliters bryggverk, en större hetvattentank, en burklina och fler tankar för ölen. Samtidigt har lokalen byggts om och anpassats för den ökade produktionen.

– Det gör att vi kan brygga betydligt effektivare och skala upp rejält. Målet är att gå från runt 18 000 liter per år till över 50 000 – och på sikt nå 100 000 liter, säger Niklas Delersjö.

Förutom bryggeriet driver Rocky Point även en pub i Åsa, som har blivit en naturlig samlingsplats för både ortsbor och turister. Puben är öppen året runt, men läget vid kusten och en närliggande camping gör att sommaren är högsäsong. I somras testade man också ett nytt grepp – BrewShack – en containerbar med pizzaugn nere vid stranden.

– Det blev en riktig succé. Vi sålde pinsa och öl och det kom folk både från campingen och från hela bygden. Det blev ett härligt sommarhäng som vi gärna gör om.

För att fortsätta kunna växa har bryggeriet också förstärkt teamet med en erfaren bryggare, Viktor Ehn, tidigare på Akia och Rådanäs. Han ansvarar nu för produktionen och bidrar med nya idéer och recept.

– Viktor är otroligt kompetent. Det gör stor skillnad att ha någon som kan fokusera fullt ut på bryggningen, säger Niklas Delersjö.

I somras bjöd Rocky Point in till sin första ”ölstämma” – en kombination av formell årsstämma och fest, där investerarna fick ta del av utvecklingen, prova öl och träffa bryggarna.

– Det blev en väldigt uppskattad kväll. Många känner verkligen att de är en del av Rocky Point nu och det betyder mycket för oss, säger Niklas Delersjö.

Med en utökad kapacitet och stabil grund planerar bryggeriet nu för nästa steg. Försäljningen sker idag via det lokala sortimentet och beställningssortimentet på Systembolaget och till restauranger i Halland och Göteborg, men siktet är inställt på att nå ut ännu bredare.

– Nu när vi har möjligheterna vill vi börja svara på nationella offerter till Systembolaget. Det har vi inte haft kapacitet till tidigare. Målet är att växa försiktigt men stabilt och samtidigt behålla hjärtat i Åsa. Vi hade aldrig kunnat göra det här utan stödet från bygden, säger Niklas Delersjö.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.