Poppels fick in 22,5 miljoner i nyemission

I maj och juni var hela Poppels ute och marknadsförde nyemissionen runt om i Sverige. Foto: Poppels

Poppels nyemission blev en succé. Igen får man säga för precis som förra gången för tre år sen är den övertecknad.

Det är många som vill lägga sina pengar på Poppels och även om det inte varit samma rusning som 2019 så är överteckningsgraden 133 procent.

– Under omständigheterna är det ett fantastiskt resultat. Vi visste att det skulle bli mycket svårare. Förra gången var det strålande högkonjunktur och sedan dess har vi haft pandemi, krig, stigande räntor… säger Magnus Pettersson, marknadschef på Poppels

– De signaler vi fått från folk som jobbar med det här säger att det är jättesvårt att få in pengar nu.

Till skillnad från 2019 får alla ändå full tilldelning av aktier. För att klara det så har en del befintliga a-aktier omvandlats till b-aktier och sålts enskilt. De tillför alltså inget till emissionen.

2800 kronor var den lägsta insatsen, men många la in betydligt mer än så och i snitt köpte spekulanterna aktier för 13800 kronor.

– Vi satte den lägsta gränsen till 2800 kronor för att man ska kunna bli bryggeriägare även om man inte har en massa pengar.

Under maj och juni drog hela Poppels landet runt för att marknadsföra nyemssionen på olika barer och göra collabs med lokala bryggerier samtidigt.

– Det var fantastiskt att komma ut och träffa folk. Vi delade upp det så att alla på Poppels var med: bryggare, tappning, ekonomi, marknad… Hela bolaget var verkligen ute. Den delen är jag personligen väldigt glad över, säger Magnus, som själv var med vid fyra av de tio tillfällena.

Totalt gav nyemissionen 22,5 miljoner netto. Pengar som Poppels ska använda för att expandera framöver.

– Vi har tre huvudområden: fler restauranger, bygga ut produktionskapaciteten och att utveckla alkoholfri öl. När vi tog in pengar förra gången var att växa på export huvudmålet, berättar Magnus.

– Sen kom covid och under den tiden startade vi vår egen restaurang. Från början insåg vi inte tillväxtpotentialen, men i och med att den delen har växt har vi insett att det är ett sätt att få hela företaget att växa.

Men några omedelbara planer finns inte än. Pågående investeringar, som den nya bryggeripuben i Göteborg city och den nya burklinan är redan finansierade.