Per tar nästa steg – satsar på bryggverk

Bildspel

Bild 2 av 3

Humle från 2014 var en av ingredienserna när Per Karlsson bryggde för första gången på sitt nya bryggverk.

Har har redan släppt öl under sina varumärken Lärjedalens Bryggeri och Wild & Sour. Men nu har Per Karlsson även satsat på sitt eget bryggverk.

 

Det är i Olofstorp lite öster om Göteborg som Per Karlsson har sin verksamhet i ett garage. Tidigare har han köpt in vört till sina båda varumärken, men numera brygger han själv. Cirka 150 liter ska det bli vid varje bryggning.

– Jag vill brygga själv och nu kan jag styra mängden vört till det jag behöver säger han.

Under Wild & Sour har han släppt uppskattade syrliga öl som fatlagrats och Lärjedalens Bryggeri har så här långt också släppt öl med inspiration från Belgien, men då i lite modernare tappning.

– Jag vill brygga sådan öl som jag tycker om och sånt jag har i kylen. Det är där jag hittar inspirationen och det handlar då om öl från till exempel De La Senne och De Ranke, säger Karlsson.

Han har byggt om en del av sitt garage och där finns förutom bryggverk och jästank även 18 stycken ekfat.

 – Jag kommer kanske att producera runt 12000 liter öl per år. Det går inte att hinna med mer med familj, barn och ett heltidsjobb.

På sikt kanske det ändå ska gå att lägga lite mer tid på bryggandet.

– Jag ska försöka komma loss lite fredagar då och då, då hinner jag brygga undan lite, säger Karlsson.

Så här långt har hans öl varit uppskattade och det har skapat en efterfrågan. Men att se hans öl på Systembolaget ska man inte räkna med.

– Jag har ingen plats för buteljering och dessutom kostar det en del om jag ska ta mig in på Systembolaget. Jag fokuserar på krogar och att sälja fat.

Några enstaka flaskor kan det dock bli framöver, men då handlar det om några få utvalda kunder.

– Jag skulle vilja komma in på en del finkrogar och en del föredrar flaskor eller kan inte ha fat. Då får jag handbuteljera en del, säger Karlsson.