Påsken gjorde att vi köpte mindre alkohol

Systembolagets försäljning sjönk under det första kvartalet 2022. Men snarare än minskat drickande generellt tror man det beror på påskfirandet.

Systembolagets försäljningsvolym stannade vid 115,7 miljoner liter första kvartalet i år, vilket är en minskning jämfört med samma period förra året då Systembolaget sålde 124,9 miljoner liter.

Nettoomsättningen sjönk från 8,35 miljarder kronor till 7,756 miljarder och rörelseresultatet slutade på minus 41 miljoner jämfört med 18 miljoner samma period 2021.

Förklaringen hittar Systembolaget i kalendern.

– Systembolagets minskade försäljning under första kvartalet kan i huvudsak förklaras av att påskförsäljningen inföll i mars 2021 och i april i år, säger Frida Roswall, tillförordnad ekonomidirektör på Systembolaget i ett pressmeddelande.

Även Systembolagets nya vd Ann Carlsson Meyer uttalar sig.

– Systembolaget har ett starkt fokus på ansvarsfull försäljning och vi är därför mycket nöjda med att under årets första månader uppvisa en fortsatt hög nivå för både ålderskontroll och service, säger hon.

– Vi är också glada över att vår nya märkning Hållbart val mött så positiv respons från våra kunder.