Betydligt fler nya öl på Systembolaget

Märta Kuylenstierna, här tillsammans med Johan Ahlstedt, ser fram emot at lansera fler ölnyheter på Systembolaget under 2019. Foto: Ronny Karlsson.

Ett helt nytt sortiment som ska ge betydligt fler ölnyheter till kunderna. Det är den stora förändringen för öl på Systembolaget under nästa år.

Sedan ett antal år tillbaka har Systembolaget haft den sortimentsmodell som gäller i dag för öl, där TSLS är det lokala sortimentet och Små partier är de exklusiva släpp som sker i princip två gånger per månad. Dessutom lanseras öl i det fasta sortimentet.

Men i september nästa år införs ett helt nytt sortiment som ska ge fler nya öl till kunderna.

– Vi upplever framför allt att det finns ett glapp mellan det fasta sortimentet och små partier. Vi har kunder som är väldigt nyhetsintresserade och då vill vi möta den efterfrågan, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef för öl på Systembolaget.

Tanken är att det nya sortimentet ska ta vid där det exklusiva slutar. De exklusiva ölen släpps i upp till 50 butiker i landet, medan det nya sortimentet ska sträcka sig mellan 50 och 250 butiker och lanseras cirka 20 gånger om året.

– Det kommer att bygga på en stege precis som det exklusiva gör i dag. Inledningsvis kommer det att vara lite färre öl i de här släppen, men det ska byggas på efter hand.

Kuylenstierna ser det nya sortimentet som en möjlighet att erbjuda mer spännande öl i butikerna, och dessutom tror hon att detta kan bli en möjlighet att lansera smalare ölstilar som annars har svårt att klara sig kvar på hyllorna.

Hon påpekar också att förändringen inte innebär några skillnader för det lokala sortimentet. Det kommer att rulla på precis som i dag.

En inte alltför vild gissning är att väldigt många bryggerier och andra leverantörer kommer att visa stort intresse för det nya segmentet. Än så länge är det inte helt klart hur urvalet av ölen ska gå till.

– Vi håller på att jobba med inköpsprocessen, men är inte klara där. Vi känner att vi behöver kunna vara ganska snabbfotade här, samtidigt som vi måste vara märkesneutrala, säger Kuylenstierna.

Fakta

De här olika sätten finns i dag för att sälja öl på Systembolaget.

Beställningssortimentet: Här måste kunden beställa ölen, och leverantören kan välja att ha kollikrav på produkten.

Lokalt småskaligt: Det lokala sortimentet där svenska, och en del närliggande utländska, bryggerier kan sälja öl i sina närmaste butiker. Leverantören kan här också välja om produkten ska finnas tillgänglig via web-beställning.

Fasta sortimentet: Har måste du vinna en offert, eller sälja bra i beställningssortimentet för att ta dig in. Det här handlar ofta om offerter där man får plats i många butiker.

Små partier: Exklusiva ölsläpp som sker 20 gånger per år, oftast två gånger per månad. De här ölen finns i mellan tre och 50 butiker i landet.

Säsongsöl: Specialsläpp tre gånger per år som fokuserar på påsköl, oktoberfestöl och julöl. Här finns både ett fast sortiment och ett lokalt sortiment.

Privatimport: Här finns en möjlighet att köpa öl som egentligen inte finns i sortimentet. Här gör kunden en beställning och Systembolaget kontaktar aktuell leverantör för att kolla tillgänglighet och få ett pris på produkten.

I samtliga fall gäller givetvis 20 års åldersgräns.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Betydligt fler nya öl på Systembolaget

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer