Namnbråket över – så blir det med ölet

Jonas Gustavsson och Morgondagens har nu sålt varumärket Hockeypulver. Foto: Montage,

Ölet Hockeypulver kommer inte tillbaka. I alla fall inte från Morgondagens. Varumärket är nämligen sålt till det godisföretag som hotat med stämning.

Namnbråket började i våras, när ett godisföretag hörde av sig till Jonas Gustavsson på Morgondagens och ville stoppa ölet Hockeypulver. Ölet hade då gjort succé på Systembolaget och blivit ett uppskattat öl på olika krogar.

I höstas konstaterade Patent- och registreringsverket att Morgondagens hade rätt att använda namnet, men då hade man redan bytt namn på sitt öl till Hockeyfrilla.

När sedan godisföretaget dessutom ville överklaga ärendet valde Gustavsson i stället att ta en kontakt för att sälja sitt varumärke. Nu är den affären i hamn.

– Det är skönt att det är ur världen, det är alltid tråkigt med stämningar. Vi slutade med att använda namnet ganska tidigt, som småföretagare blir man lite rädd när sådant här händer, säger Gustavsson.

Nu är det alltså namnet Hockeyfrilla som gäller och en variant av det ölet med tilläggsnamnet Fizzy Dizzy dyker upp på Systembolaget i mars. Om ölet Hockeypulver någon gång kommer tillbaka så är det med godisföretaget som avsändare.

– Jag väntar med spänning på att få se hur deras öl kommer att smaka, säger Gustavsson.

 

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Namnbråket över – så blir det med ölet[ess_post]

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer

[ajax_load_more seo="true" category="Nyheter" posts_per_page="3" post__not_in="287695"]