Mariestad populäraste ölet

Mariestad har gått om Sofiero på Systembolagets försäljningslista. Foto: Ronny Karlsson

Tror du att svenska småbryggerier är på väg att ta över på den svenska ölmarknaden? Vill du fortsätta att tro det? Då ska du sluta läsa här.

När Systembolaget släppte sina försäljningssiffror för 2015 är det inte speciellt tätt med svenska småbryggerier på topplistan. Faktum är att bara ett svenskt ”mindre” bryggeri, Oppigårds, slår sig in på listan. Och det är på plats 99 och 100.

I topp på listan ligger Mariestads Export, som därmed passerat Sofiero. Nästan 13,2 miljoner liter såldes av den ölen på Systembolaget under 2015. Jämför det med att till exempel Dugges Bryggeri har en årskapacitet för alla sina öl på cirka 800 000 liter i år.

Här är de tio mest säljande ölen under 2015.

  1. Mariestad 13 186 248 liter
  2. Sofiero Original 12 228 533 liter
  3. Norrlands Guld Export 11 192 295 liter
  4. Falcon Export 9 059 295 liter
  5. Åbro Fem Komma Tvåan 6 835 149 liter
  6. Sofiero Guld 7.5 5 647 296 liter
  7. Åbro Original Stark 7.3 5 637 214 liter
  8. Pripps Blå Export 5 608 790 liter
  9. Åbro Kung 5 251 700 liter
  10. Stockholm Festival 5 154 562 liter

Oppigårds då? Ja på plats 99 hamnar Oppigårds Amarillo som det såldes 312 481 liter av under 2015. På platsen bakom hamnar samma bryggeri med sin Golden Ale som sålde 306 818 liter. Detta är första gången som Oppigårds tar sig in på den här topp 100-listan.

Vi kan alltså konstatera att Mariestads Export säljer cirka 25 gånger mer än Oppigårds Amarillo.

Vi kan också konstatera att de 69 första platserna innehas av lageröl. På 70:e plats hamnar Newcastle Brown Ale som sålde 734 100 liter under 2015.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Mariestad populäraste ölet

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer

3 Comments

  1. En intressant sak med den listan är att Mariestad, som är ett ”premiumöl” (12:60 för en liten burk) gått om budget-ölet Sofiero (7:90 för en liten burk). Kanske något att analysera vidare?

  2. Helt klart intressant, Magnus! Kanske finns det en utveckling hos svenska folket även om de 69 första ölen på listan är lager. Sakta men säkert… 🙂

  3. Många pratar volymförsäljning idag och där kommer nog aldrig craftbeer att konkurrera då trenden är mindre volym men bättre öl för craftbeer-konsumenter. Däremot vore det intressant att veta hur hur mycket av pengarna som går till craftbeer. Dvs av den totala pengasumman som går till ölsegmentet. Säg att 10% av volymen går till annat än ljus lager. Hur stor är den procenten om man ser till hur mycket pengar folk spenderar på craftbeer? Då borde ju siffrorna vara 80-20 eller 70-30.

Comments are closed.