Kinesisk hantverksöl går mot strömmen. Med lokala råvaror som te, durian, sichuanpeppar och surplommon har en ny generation småbryggerier väckt liv i kinesernas intresse för inhemsk öl. Bara under årets första fem månader har tusen nya bryggerier registrerats.
Trots att modern hantverksöl först kom till Kina så sent som 2008 – betydligt senare än i USA, Europa och Sverige – har de kinesiska småbryggerierna på relativt kort tid lyckats att bygga upp en levande ölscen. Det hänger ihop med en stor och växande medelklass som under de senaste decennierna förändrat sina mat- och dryckesvanor i en mer västerländsk riktning. Pionjärer som Master Gao i Nanjing och Boxing Cat i Shanghai har banat väg för många andra bryggerier och idag är Kina en av världens snabbast växande marknader för lokal öl.
Enligt företagsdatabasen Qichacha startade över tusen nya hantverksbryggerier i Kina under årets första fem månader 2025. Totalt finns det nu mer än 7 200 registrerade bryggerier i landet, vilket gör ölbranschen till en gasell inom kinesisk dryckesproduktion.
Länge hämtade kinesiska småbryggerier inspiration från den amerikanska craft beer-kulturen, men nu sker en kursändring. En ny generation bryggare fokuserar allt mer på lokala råvaror och kinesisk matkultur som bas för sina öl.
Hantverksöltrenden växer nu i megastäder som Shanghai, Peking, Chengdu och Shenzhen, men även i de något mindre miljonstäderna som Hangzhou och Guiyang. I butiker, barer och bryggeripubar tar öl med smaksättningar som te, chili, svamp, surplommon och fermenterad frukt allt mer plats – smaker som kineser känner igen och uppskattar. Samtidigt är IPA fortfarande populärt och behåller sin starka ställning bland trogna ölälskare.
En viktig del i förändringen är att fler kvinnor börjar ta större plats inom kinesisk hantverksöl, både som konsumenter och aktiva i branschen. De står för en växande del av efterfrågan, men kliver också allt oftare in som bryggare, ägare och chefer – även om det fortfarande är i liten skala.
Kang Xingya, som driver bryggeriet Monkey King, har startat organisationen Women Society. Den samlar över åttio kvinnor inom ölbranschen och arbetar för att stärka sammanhållningen genom nätverkande, utbildningar och samarbeten mellan kvinnodrivna bryggerier.
– Målet är att bryta stereotyper och få fler kvinnor att uppskatta hantverksöl, säger 65-åriga Kang Xingya till den kinesiska nyhetssajten Sixth Tone.
Douyin, Kinas svar på TikTok där man även kan shoppa olika produkter, har blivit en central kanal för småbryggerierna att sälja och marknadsföra sina öl. Bland Generation Z och millennials är det särskilt öl smaksatt med kinesiskt te som fått stort genomslag.
Här är några öl som speglar den nya trenden i Kina:
She – Monkey King, Guiyang
Saison med oolongte, ett delvis fermenterat te som är en blandning av grönt och svart te med aromatisk smak. Oolongte är traditionellt kopplat till avkoppling och ceremonier.
Durian Porter – Mingri Brewing, Shanghai
Porter smaksatt med durian, en tropisk frukt känd för sin genomträngande doft som påminner om ruttna ägg. Frukten importeras, men är en populär present i Kina.
Black Magic – Chaba Brewing, Kunming
En öl där två olika svampsorter från Yunnan-provinsen – Chashugu och Ganbajun – använts som smakgivare. Svampen bidrar med jordiga och umamirika toner.
Osmanthus Wheat Ale – Taste Room, Hangzhou
Veteöl smaksatt med blommor från osmanthus, en väldoftande växt som ofta används i kinesiska desserter. Ölet har mild sötma och blommiga aromer.
Suan La Tang Gose – Jing A Brewing Co., Peking
Gose inspirerad av den heta och syrliga soppan Suan La Tang, som ibland kallas pekingsoppa på svenska. Innehåller bland annat ingefära, chili och havssalt.
Källor: Yicai Global, Sixth Tone, Yolong Brewtech
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
