Kickstarter ger ny ölfest på västkusten

Varberg ska få en ny ölfestival till sommaren. Det är i alla fall planen, just nu pågår en kickstarter för att dra igång den.

Bakom Beer Con VBG, som festivalen heter står ett Tipsy Tales, ett bryggeri som också det är i uppstartsfasen.

En av grundarna heter Robin Ghleann och han säger att ett av motiven bakom festivalen är just att göra det egna bryggerivarumärket känt.

– Det blir ett sätt för oss att komma in på marknaden och få varumärkesexponering, säger han.

Det som skiljer Beer Con VBG från andra festivaler är kickstarter-finansieringen. De utställare som vill delta får via Kickstarter.com förbinda på olika nivåer och får då utställningsyta efter det om festivalen blir av.

– Just nu är det ett säkrare sätt att ta sig an affärer. Många är rädda för att satsa och på det här sättet behöver de inte oroa sig. Det dras inga pengar innan eventet blir av, säger Robin.

– 200000 kronor är målet, uppnår vi inte det så blir det inte av.

Därutöver hoppas Robin, som jobbat en del med mässor i livsmedelsbranschen, att få in sponsorer.

– Vi har pratat med en del livsmedelsföretag om att gå in som huvudsponsor, just nu pratar vi med fem sex olika leverantörer.

Utöver vanlig ölmässa så är tanken att Beer Con i Varberg ska ha en expo första dagen. Inspirationen är hämtad från England.

– Vi vill få in webbhandlare som kommer dit och visar upp sina produkter så att hembryggare kan få lukta på malt eller uppdatera sin maskinpark.

Den 5-6 augusti är det tänkt att Beer Con ska äga rum. Hinner ni med det?

– Att skapa intresse är det viktigaste, då hinner vi. Lokalen är klar och vi har en bild av hur det kommer att se ut därinne.