“Gårdsförsäljning kan säkert ge ett gott ekonomiskt tillskott”

Sommarintervju

Per och Elisabeth Daneskog, Kävlinge Bryggeri.

Lilla Kävlinge bryggeri finns inte representerade på Systembolaget, men hoppas mycket på att gårdsförsäljningen ska ge möjlighet att expandera verksamheten. I dagens sommarintervju möter ni bryggeriets Per Daneskog.

Vilken ölstil hoppas du får en revival under andra halvan av 2025?

– Just nu tänker jag mest på American Red Ale som är en öltyp som kanske inte så många brukar brygga eller köpa. Vi har just bryggt en batch och den tillhör absolut mina favoriter med sin härliga fyllighet, smak av torkad frukt och nötter med en härlig eftersmak.

Vad får dig personligen att bli nyfiken på en öl?

– När jag själv står framför hyllan på Systembolaget så är nog etiketten det första, och sedan ryktet och historien kring bryggeriet. Eftersom vi själva har ett jättestort bilintresse i familjen och vår son målar alla våra etiketter i akvarell så försöker vi hitta en entusiast-bilmodell som har anknytning till ölets ursprung, vår tjeckiska Rallypilsner pryds till exempel av en Skoda och på vår ljusaste öl Tuk Tuk kan man ju gissa vad den har för fordon. Många har sagt att skulle dessa flaskor stå på hyllan på Systembolaget, så skulle det bli en hel del att göra…

Hur ser du på det kommande halvåret för ert bryggeri och svensk bryggerinäring i stort, när gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt har trätt i bruk? 

– Då vi är ett litet bryggeri, som inte är representerat på Systembolaget så kommer våra intäkter från de regelbundna provningar som jag och min fru håller, några restaurang- pubkunder och  ölfestivaler. För oss kan gårdsförsäljning säkert bli ett gott ekonomiskt tillskott. Det är ju ganska perfekt eftersom vi redan har provningar med genomgång av bryggprocessen med mera  som efterföljs av ett ölquiz, kan det bli mer kunskapshöjande?

Är det så att införandet av differentierad alkoholskatt och gårdsförsäljning gör att ni är sugna på att expandera och växa eller kommer ni fortsätta att driva bryggeriet i liten skala?

– Just nu blir det nog en viss expansion genom att jag har skaffat en effektivare maltkross och etikettmaskin för att kunna sälja våra egna 15 olika alternerande sorters öl. Vi har även fått ett par nya kunder som gärna vill ha öl i 33-centilitersflaskor. Förmodligen kommer vi att break even om ett halvår..

– Vi är ju pensionärer numera och jag har arbetat ganska intensivt i 44 år som tandtekniker och 34 år med eget företag i Kalmar, så nu har vi ju en fantastisk tillvaro att få tillverka och sprida information om hantverksmässigt tillverkad öl efter egen agenda och beslut och bara ha kul i ölvärlden.

Om du kunde påverka hur öl säljs i Sverige, vad skulle du vilja förändra?

– Jag tycker att gårdsförsäljningen är ett intressant första steg men däremot borde regeringen vid beslutet redan då satt ett belopp för ansökan på till exmpel. 3-4 000 kronor, och absolut ingen årsavgift. Vad finns det för någon motivering till det? Det är ju helt absurt vilken skillnad det är på kommunernas prissättning.

– Differentierad alkoholskatt är ju också jätteviktigt för att ha kvar den småskaliga bryggerinäringen som är svår att få bra lönsamhet på. Systembolaget är bra och en viktig kund för många bryggerier men ska man begränsa alkoholproblemen så bör man ju inte sälja de billigaste ölen för tio spänn burken där.

– De som är motståndare till gårdsförsäljning och oroliga för att vi ska dricka för mycket har väldigt dålig kunskap om ölbranschen då bara fem procent kommer från oss mikrobryggare. Sälja starköl i butiker kan vi vänta med. Däremot ta bort matkravet. En välsorterad pub med bra skötsel skall väl inte behöva hålla på och steka hamburgare, grädda pizza eller annan fastfood.

Vilket lokalt ölställe går du helst till?

– Jag slår ett slag för vår fantastiska engelska Old Times Pub i Kävlinge som är ett genuint och mysigt ställe. Darren Ward är en härligt entusiastisk ägare och kock som arrangerar många evenemang med livemusik och stand-up, och har – inte att förglömma – ett bra lokalt ölutbud. Ett trevligt lokalt alternativ är naturligtvis Lommakrogen som verkligen brinner för ett brett utbud av craftbeer.

• Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.