En öl med Mikkel ledde till tatuerarbryggeriet

En kväll med Mikkel på Mikkeler ledde till en collab för tatueraren Jacob Pedersen. Nu tio år senare har han startat ett eget fantombryggeri.

Jacob Pedersen driver tatuerarstudion Crooked Moon i Helsingborg tillsammans med brodern Jonas. 2012 var Jacob med i och vann tävlingen Ink master när den anordnades i Sverige. När tävlingen var över gick han på en beermakers dinner där han träffade och hängde Mikkel Bjergsø på Mikkeller.

Det blev några öl och när Mikkel hörde att Crooked Moon hade fler följare på Instagram och andra sociala medier föreslog han en collab.

Det här berättar kompisen Daniel Torisson, som är delägare i Crooked Moon Brewing. För det som hände för tio år sen ledde till att han tillsammans med Jacob Pedersen förra året startade ett fantombryggeri.

– Dagen efter den kvällen kom ett mejl från Mikkeller, där de spånade idéer för collaben, säger Daniel.

– De bad Jacob och Jonas nämna alla humlesorter de kunde och sen hamnade alla dessa i ölet.

Det resulterade i Crooked Moon dIPA och när den släpptes 2012 var det ungefär samtidigt som Daniel Torisson ölintresse vaknade på riktigt.

– Då började jag dricka öl seriöst, testa olika sorter och nörda ner mig. Jag körde ölpodden Från A till öl ett tag och jobbar numera med sälja hembryggningsutrustning på hembryggeriet.se.

Under tiden fortsatte samarbetet mellan Mikkeller och Crooked Moon. Totalt blev det fem collabs och det kunde ha fortsatt så om inte Daniel en morgon förra året vaknat med idé i huvudet.

– Jag kände att jag borde sms:a Jacob om att dra igång ett bryggeri. Han svarade ”Ja, men inte just nu, jag tävlar i Lego Masters på TV 4…”.

Därmed föddes Crooked Moon Brewing och eftersom killarna finns i Helsingborg och känner Marcus Hjalmarsson låg Brewski nära till hands som producent. Marcus gick med på det och hamnade även i företagets styrelse.

Trinity var första officiella ölet som Crooked Moon gjorde. Foto: Privatbild

Det var förra året och sen dess har de tagit fram ett gäng småbatcher och två större som fatats och burkats. Den första var Trinity, en dubbel-ipa, den andra ett samarbete med Mikkeller och det skulle också ha blivit en dipa.

– Vi gjorde ett öl med samma humle som första gången för att fira att det var tio år sen. Sen la vi till en humlesort också. Men det nådde inte riktigt upp till dipastyrka, så d:et i Mikkeller dIPA får stå för decade (årtionde).

Kontakten med Mikkeller har även gjort att bryggeriet kunnat nå ut på ett sätt som många andra nykomlingar avundas dem: De blev inbjudna till Mikkeller Beer Celebration Copenhagen.

– Det är bara att tacka och ta emot och försöka göra det bästa av den chansen. Nu har vi varit med två gånger och i förrgår dök inbjudan upp till nästa års MBCC. Det är något slags kvitto på att det man sysslar med är okej.

Daniel är ansvarig för produktionen, men just nu produceras inte så mycket. Brewski behöver bryggtiden för de egna ölen.

– Tanken från början var att brygga 2000 liter varannan månad, men i dagsläget är det rätt sparsamt. Vi har lämnat plats för att de ska kunna skyffla ut Brewskiöl.

– Men vi tar det rätt lugnt och inte stressade. Vi tar det när det finns plats.

I slutänden säger han att de vill gå vidare och skapa ett eget bryggeri. Och lite till.

– Målet är absolut att bli helt självständiga. Vi har pratat om en tatueringsverkstad med bryggpub i Köpenhamn. Ett öppet forum för tatuerare, men också för bryggerier. Men det är i ett väldigt tidigt skede nu.

Tio år efter den första collaben gjordes en ny collab med Mikkeller. Foto: Privatbild